In Nederland is een groot tekort aan wiskundeleraren. Wiskundigen worden door het bedrijfsleven weggekaapt met hoge salarissen en betere loopbaanperspectieven.

Dat bevestigt Platform Wiskunde Nederland maandag na berichtgeving in het ADVolgens het platform is er sprake van een groot probleem. 

In de eerste vier maanden van 2014 stonden er in totaal 298 vacatures open voor wiskundedocenten op scholen in het voortgezet onderwijs. Volgens cijfers van vacaturebank MeesterBaan gaat het om een verdubbeling in vier jaar tijd.

Platform Wiskunde Nederland en de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren maken zich zorgen: terwijl er in 2013 behoefte was aan 528 docenten, kwamen er slechts 210 wiskundeleraren bij op de arbeidsmarkt. Werkgeversorganisatie VO-Raad onderkent het probleem.

"Een oplossing kan zijn om de opleiding in te korten en specifieker te richten op onderwijs", zegt Remco van der Hofstad, hoogleraar kansberekening en woorvoerder van Platform Wiskunde Nederland tegen NU.nl.

"Bovendien moet er gewerkt worden aan de status van leraren in Nederland. Dat is een specifiek probleem in ons land en het grootste onder de technische disciplines. Het moet aantrekkelijker gemaakt worden om leraar te worden."

Te kleine vijver

Volgens Van der Hofstad is er door de vele bedrijven die wiskundigen zoeken sprake van een te kleine vijver waar te veel uit wordt gevist. "Iets waar de studie Nederlands bijvoorbeeld veel minder last van heeft. Daar wordt niet hard aan getrokken door het bedrijfsleven. Maar wiskundigen komen overal terecht. Bijvoorbeeld in de financiële wereld of de hightechsector."

Wiskunde was jarenlang geen populair vak, maar de aanwas is volgens Van der Hofstad de laatste jaren stevig toegenomen. "Het probleem is echter dat de vraag nog sneller toeneemt. Het is buiten de kaders denken, maar in het financiëel aantrekkelijker maken van de studie, bijvoobeeld met subsidie, kan een oplossing liggen."

Combineren

Het ministerie van Onderwijs laat in een reactie weten dat er "niet voor niets meer mogelijkheden zijn om een baan in het onderwijs te combineren met een functie in het bedrijfsleven". 

Volgens een woordvoerder van het ministerie zijn er daarom diverse programma's ontwikkeld, zoals traineeships waarbij een wiskunde-opleiding wordt gecombineerd met leiderschapsprogramma's bij grote bedrijven.

De woordvoerder wijst er verder op dat jonge professionals geen baan voor het leven meer hebben, maar kiezen voor brede ontwikkeling en afwisseling.