De Stichting Ideële Reclame (SIRE) wil dat ouders met hun kinderen over porno praten. Dat zegt SIRE-projectleider Annemarieke de Haan tegen NU.nl.

"Een derde van de kinderen onder de tien jaar heeft porno op internet gezien. Ouders moeten weten dat kinderen makkelijk toegang tot porno hebben. Internetporno geeft een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Ouders kunnen dat voorkomen door met hun kinderen over seks te praten."

SIRE trapt maandagavond de nieuwe campagne "praat met je kind over porno, voordat internet het doet" af. Met de campagne wil SIRE ervoor zorgen dat ouders hun kinderen beter voorbereiden op de beelden die zij, vaak onbedoeld, op internet kunnen zien.

Televisiecommercials

In twee televisiecommercials van SIRE wordt op verschillende manieren verwezen naar de wereld van internetporno.

In een speciaal gemaakt nep-pornofilmpje, die op echte pornosites is gezet, richten de acteurs zich middenin een scène onverwacht tot de nietsvermoedende kijker: "Je kind zou dit ook kunnen zien en het verwarren met realiteit. Praat daarom met je kind over seks, voordat wij het doen".

"Met een ander filmpje laten we zien hoe makkelijk kinderen in aanraking met pornofilmpjes kunnen komen. Enkele onschuldige zoekwoorden kunnen je al naar een pornosite leiden."

Onderzoek

Uit onderzoek in opdracht van SIRE blijkt dat 66 procent van de ouders met kinderen onder de tien jaar nog nooit met hun kind over porno heeft gesproken. Veel ouders vinden hun kind te jong voor zo'n gesprek.

"We willen graag het publieke debat aanwakkeren. Wij bieden via onze website tips aan ouders, omdat we weten dat het niet gemakkelijk is om zo'n onderwerp met je kinderen te bespreken," zegt De Haan.

Ruim driekwart van de ouders denkt dat hun kind het wel zal vertellen wanneer het iets vreemds tegenkomt op internet, 43 procent van de kinderen geeft echter aan dat niet te doen. De bereidwilligheid om er met hun ouders over te praten wordt bovendien lager naarmate kinderen ouder worden.

Bekijk de commercials: