De ANWB is kritisch over het plan van de NS en staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld om treinkaartjes in de spits duurder te gaan maken. ​De organisatie vreest dat er meer files gaan ontstaan. 

In de nieuwe vervoersafspraken tussen de NS en Mansveld staat dat de prijs voor een treinreis buiten de daluren met maximaal 10 procent gaat stijgen.

De stroom van reizigers moet op deze manier meer verspreid worden over de hele dag. Dat zou mogelijk moeten zijn door mensen te laten flexwerken.

De ANWB heeft zijn bedenkingen bij dit plan. "Het gevoel bestaat dat er meer files gaan ontstaan", zegt woordvoerder Markus van Tol tegen NU.nl.

"Je treft op deze manier een groep mensen die altijd op een bepaald tijdstip op hun werk moet zijn. Werknemers die bijvoorbeeld in een ziekenhuis werken, moeten stipt op tijd op het werk zijn." De ANWB denkt dat mensen toch weer de auto gaan pakken.

Voorleggen

Van Tol kan niet zeggen hoeveel meer files de ANWB verwacht. Het plan moet nog aan consumentenorganisaties voorgelegd worden, die er hun mening over mogen geven.

"Het gaat om een concept van de vervoersafspraken, waar wij nog inzage van krijgen. We hebben meer tijd nodig om het definitieve plan in te zien, voordat we kunnen voorspellen hoeveel mensen de auto gaan pakken in plaats van de trein."

Geen goed idee

Reizigersorganisatie Rover vindt het plan van Mansveld en de NS ook geen goed idee. "We willen ook dat mensen minder gebruik maken van de auto in de spits. Dan ben ik toch bang dat mensen in de auto blijven rijden en niet in de trein gaan zitten", zegt voorzitter Arriën Kruyt in het Radio 1 Journaal.

De NS moet het plan nog definitief vorm gaan geven. Een woordvoerder van Mansveld zegt dat er eerst gekeken moet worden of het verhogen van treinkaartjes in de spits haalbaar is. "Als de NS dit wil, moet er onderzoek naar gedaan worden."

Coalitie

De VVD ziet ''vooralsnog'' niets in het plan om het treinkaartje in de spits duurder te maken. ''Dat is een klap in het gezicht van de treinreiziger die al in overvolle treinen zit'', reageerde het Tweede Kamerlid Betty de Boer van de regeringspartij.

Ook coalitiepartner PvdA lijkt nog niet overtuigd. Tweede Kamerlid Duco Hoogland: ''Als het autogebruik daardoor toeneemt, vraag ik me af of het een goed idee is.''

Onverstandig

De oppositie (CDA, D66 en GroenLinks) vindt het ook onverstandig om de reiziger meer te laten betalen in de spits. Het plan zal de reiziger wat CDA-Kamerlid Sander de Rouwe niet vooruit helpen. "Vergeet niet dat de prijzen buiten de spits nu al goedkoper zijn. Waarom zitten mensen nu massaal tijdens de spits in de trein? Omdat ze geen andere keuze hebben. Dit is niets meer dan een spitsboete" 

D66 vreest dat de plannen ertoe leiden dat reizigers in de spits straks meer betalen voor een staanplaats. "Natuurlijk moet je kijken hoe je mensen uit de spits krijgt. Het verlagen van de tarieven buiten de spits is verstandig, maar dan moet je niet de tarieven in de spits verhogen", zegt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven.