De Intercity Direct-treinen van de NS rijden woensdagmiddag weer volgens de normale dienstregeling over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda.

Dat meldt NS woensdag.

De vervangers van de Fyra werden dinsdag in opdracht van fabrikant Bombardier korte tijd uit dienst genomen om slijtage aan de stroomafnemers van de Traxx-locomotieven te kunnen onderzoeken. 

"De treindienst op het HSL-spoor werd woensdagmorgen weer hervat, maar toen nog in een uurdienst. Inmiddels zijn alle locomotieven gecontroleerd en zijn er voldoende locomotieven beschikbaar om de reguliere halfuurdienst te kunnen rijden", aldus de NS.

De NS hervat de normale dienstregeling woensdag om 16.25 uur. Dan vertrekt de eerste 'reguliere' trein uit Amsterdam. Het is nog niet bekend wanneer de eerste reguliere Intercity Direct uit Breda vertrekt.

"Uiteindelijk bleken er met drie van de achttien gecontroleerde locomotieven problemen met de stroomafnemers te zijn. Deze zijn voorlopig uit de dienstregeling genomen. We hebben voldoende materieel beschikbaar om dat op te vangen."

De Intercity Direct rijdt over de hogesnelheidslijn, via Schiphol, het Groene Hart en Rotterdam. Een rit is een half uur sneller dan over het gewone spoor. De verbinding is de oude "binnenlandse Fyra", zoals de NS het noemt, maar de NS gaf de lijn een nieuwe naam vanwege de problemen met de internationale Fyra.

Debat

D66 wil dat de Tweede Kamer debatteert over de "falende opvolger van de Fyra". Volgens D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven roept de slijtage "herinneringen op aan alle vertraging en kosten die de probleemtrein Fyra meebracht. Ik wil van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) horen hoe zij ervoor zorgt dat de reiziger niet opnieuw de dupe wordt. Daarom is een debat nodig." 

Het CDA vindt dat Mansveld zich niet langer mag bemoeien met de hogesnelheidslijn.