De NS laat vanaf woensdag weer een uurdienst op de HSL-verbinding tussen Amsterdam en Breda rijden. Afhankelijk van het resultaat van de inspecties schaalt de NS dat vervolgens op naar een halfuurdienst.

De Intercity Direct-treinen worden getrokken door Traxx-locomotieven die inmiddels weer voor inzet zijn goedgekeurd. Dat heeft de NS dinsdag meegedeeld.

Dinsdagmiddag werden alle achttien Intercity Direct-treinen uit de dienst gehaald vanwege mogelijke problemen met de locomotieven. 

Een woordvoerder van de NS meldt aan NU.nl dat er waarschijnlijk iets mis was met de stroomtoevoer. "Uit voorzorg lieten we fabrikant Bombardier alle toestellen controleren."

Een aantal locomotieven is inmiddels weer inzetbaar. Daarom kan de NS woensdagochtend aan het begin van de dienstregeling weer een uurdienst laten rijden op de HSL-lijn. Reizigers wordt geadviseerd van te voren te kijken hoe laat welke trein precies rijdt.

Fyra

De Intercity Direct is deels de vervanger van hogesnelheidstrein Fyra en rijdt onder meer over het HSL-traject tussen Schiphol en Breda. Fyra werd sinds de introductie eind 2012 geplaagd door diverse mankementen, waarop de NS besloot te stoppen met de hogesnelheidstrein.

De woordvoerder van de NS zegt dat het bij de Traxx-locomotieven niet zover zal komen. "Ze rijden overal ter wereld en sinds 2009 in Nederland, terwijl het bij de Fyra om negentien unieke treinen ging voor een bepaald traject. De Traxx-locomotieven zijn nu slechts uit voorzorg allemaal geïnspecteerd, maar meer is er niet aan de hand."