De NS heeft dinsdag alle Intercity Direct-treinen die rijden tussen Amsterdam en Breda uit de dienstregeling genomen vanwege een mogelijk probleem met de locomotieven.

Dat meldt de NS.

"De fabrikant van de Traxx-locomotieven, Bombardier, gaat een inspectie doen naar problemen met de stroomafnemers", zegt een woordvoerder van de NS. De stroomafnemer (pantograaf) zorgt voor de verbinding tussen de bovenleiding en de locomotief. 

De Intercity Direct-treinen zijn deels de vervangers van de Fyra en rijden onder meer over het hsl-traject tussen Schiphol en Breda. Ze vormen een belangrijke verbinding tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda.

Hoe lang

"We durven echt nog niet te zeggen hoe lang het gaat duren. Het overvalt ons ook", stelt de woordvoerder van de NS. "Reizigers die gebruik wilden maken van deze treinen kunnen de normale Intercity's nemen."

Een indicatie van de duur van de problemen is niet te geven, benadrukt de woordvoerder. "Er moet eerst gekeken worden hoe groot de problemen zijn. Pas dan kunnen we er iets zinnings over zeggen." De NS least achttien locomotieven van dit type van een Brits bedrijf.

D66 heeft een debat met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) aangevraagd over het probleem met de Fyra-vervanger. Het ministerie wil de controles van Bombardier graag afwachten.

Passagiersstroom 

Volgens de NS is het niet eenvoudig om op het conventionele spoor bijvoorbeeld langere treinen te laten rijden om de extra passagiersstroom op te vangen.

"Allereerst hebben we niet direct extra materieel beschikbaar. Bovendien levert het veel overlast op voor andere verbindingen om dat materieel op de juiste locatie te krijgen. We hebben niet op verschillende locaties extra treinen klaarstaan voor situaties als deze. Dat zouden we graag willen, maar het is niet het geval."

De NS kan nog niet zeggen hoeveel personen gedupeerd zijn door het uit de dienstregeling halen van de Intercity Direct.