Passagiers op Nederlandse luchthavens hadden in het eerste kwartaal veel minder last van vertragingen. 

Het aantal vliegtuigen dat meer dan vijftien minuten te laat aankwam of vertrok is circa 30 procent gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde gegevens van EUclaim, een belangenbehartiger voor gedupeerde luchtvaartpassagiers.

De organisatie schrijft de daling voornamelijk toe aan het uitblijven van een strenge winter, waardoor vliegtuigen minder hinder hadden van slechte weersomstandigheden.

Ook zetten luchtvaartmaatschappijen zich volgens EUclaim beter in om vertragingen te voorkomen. Sommige maatschappijen hebben bijvoorbeeld een reservetoestel klaar staan dat een vlucht van een ander toestel kan overnemen, zegt een woordvoerster.

Verder was er afgelopen maanden minder sprake van technische mankementen en werden de vluchten vergeleken met vorig jaar iets ruimer ingepland, waardoor aankomende toestellen vaker op tijd landden.

Vertragingen

EUclaim telde in totaal 102.160 vluchten. Daarvan waren er 12.028 vertraagd en 685 geannuleerd. In de eerste drie maanden van vorig jaar waren er nog 16.457 vertragingen en 1603 annuleringen. Het totaal aantal vluchten lag met 101.678 toen iets lager.

Buitengewone omstandigheden als slecht weer en stakingen uitgezonderd, hebben passagiers bij een vertraging van meer dan drie uur recht op een vergoeding. Afgelopen kwartaal speelde dit voor honderdvijftig vluchten.

Van de annuleringen kon er bij 668 een claim worden ingediend. In het eerste kwartaal van 2013 telde EUclaim nog 218 claimbare vertragingen en 793 claimbare annuleringen.