Rederij Doeksen wordt het enige bedrijf dat een veerdienst biedt van Harlingen naar Terschelling en Vlieland. De veerverbinding van en naar beide eilanden komt in één hand.

Dat heeft het ministerie van infrastructuur en Milieu donderdag laten weten. 

Doeksen neemt de schepen en veerdienst over van Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). EVT stopt met varen. Hiermee is de jarenlange concurrentiestrijd tussen TSM Doeksen en Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) beslecht. 

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) bracht beide partijen om de tafel.

Volgens het ministerie krijgen eilandbewoners meer te zeggen over het vervoersplan bij TSM Doeksen, zoals veranderingen in dienstregeling en de dienstverlening aan passagiers. Bovendien is de veerverbinding voor de komende vijftien jaar veiliggesteld.

Belang eilandbewoners

Mansveld is blij dat TSM Doeksen en EVT het belang van de eilandbewoners voorop hebben gesteld. "Met deze schikking is een einde gekomen aan alle onzekerheid. De grote winnaar hier is de eilandbewoner. Die kan nu rekenen op een veilige, betrouwbare en continue veerverbinding tussen het vasteland en de eilanden. Voor school, werk en ziekenhuisbezoek. Het hele jaar door. Bovendien krijgt de eilandbewoner meer invloed bij TSM. Ik heb er alle vertrouwen in dat hiermee de continuïteit van de veerdienst is geborgd voor de toekomst."

De afspraken tussen TSM Doeksen en EVT zijn gekoppeld aan het schikkingsarrangement tussen de Staat en EVT. EVT krijgt van de Staat een vergoeding van 9 miljoen euro. In ruil daarvoor trekt EVT alle juridische procedures in.

Kort geding

Op 18 augustus 2008 voer EVT voor het eerst uit. De veerdienst was een initiatief van een groep ondernemers op Terschelling. Die waren ontevreden over Doeksen, die al jaren de veerdienst tussen Terschelling en Harlingen verzorgde.

Doeksen stelde verlies te lijden door de veerdienst van concurrent EVT op Terschelling. Mansveld wilde EVT uit de vaart halen, maar daar stak het gerechtshof in Den Haag kortgeleden een stokje voor. Een bemiddelingspoging van Mansveld om beide partijen alsnog tot elkaar te brengen, liep daarna op niets uit.

Goedkoop

EVT stunt met goedkope tickets en vaart alleen op tijden en in periodes dat veel mensen naar Terschelling gaan. Doeksen vaart ook op onrendabele momenten en zei door EVT veel inkomsten mis te lopen.

EVT heeft steeds gesteld dat Doeksen geen alleenrecht op de verbinding met Terschelling kan hebben, omdat dat in strijd is met Europese mededingingsregels. Het bedrijf stapte daarom onder meer ook naar het College van Beroep voor het bedrijfsleven, dat op zijn beurt aan het Europees Hof van Justitie uitleg over de concurrentiebepalingen had gevraagd.