Een nieuwe manier om het spoor te onderhouden, lijkt zijn vruchten af te werpen. Het aantal wisselstoringen is, vooral in de Randstad, flink afgenomen.

Dat meldt spoorbeheerder ProRail donderdag.

In voorgaande jaren lag het treinverkeer geregeld stil door wisselstoringen. Vooral tussen Den Haag, Schiphol en Amsterdam leidde dat vaak tot forse vertragingen, onder meer vanwege hevige sneeuwval. Dinsdag nog zorgden wisselstoringen rond Utrecht Centraal en bij station Amsterdam Duivendrecht in de avondspits voor extra reistijd en vertraging voor treinreizigers.

De nieuwe aanpak houdt in dat onderdelen eerder preventief worden vervangen en dat wissels vaker een onderhoudsbeurt krijgen. In de afgelopen twaalf maanden waren er daardoor tussen Hoofddorp en Schiphol 71 procent minder storingen, bij Amsterdam Centraal Station 50 procent en rond Utrecht Centraal 27 procent. In het hele land is het aantal wisselstoringen sinds 2011 met gemiddeld 12 procent gedaald.

"De nieuwe methode is toegepast op de drukste trajecten met de meeste reizigers. De komende tijd gaan we deze werkwijze uitrollen in de rest van het land", zei een woordvoerster. Bij de gunstige resultaten hielpen de weersomstandigheden ProRail natuurlijk wel een handje: deze winter was er nauwelijks sprake van sneeuwval en vrieskou.