Er is vorig jaar minder geweld gebruikt in het openbaar vervoer in de drie grote steden ten opzichte van 2012. Dat lieten de vervoersbedrijven RET, GVB en HTM donderdag weten.

De vervoerders hanteren niet dezelfde criteria bij de registratie van geweld en agressie, dus een getalsmatige vergelijking loopt spaak. Een procentuele daling is echter bij elke vervoerder te zien.

De daling komt vooral door een forsere en scherpere manier van controleren en handhaven, stellen de vervoersbedrijven. ''De cijfers laten zien dat alle aandacht, tijd en geld die in veiligheid wordt gestoken effect heeft'', aldus de RET.

Een woordvoerster van de Haagse vervoerder HTM wil niet te veel kwijt over de manier van werken van de controleurs en ander personeel.

Trainen

De Rotterdamse vervoerder stak vooral tijd in het trainen van medewerkers, zodat situaties niet uit de hand lopen.

Het aantal geweldsincidenten in Rotterdam nam in 2013 met 12,9 procent af ten opzichte van 2012. Het aantal bedreigingen daalde met 21 procent en het aantal het aantal incidenten daalde met 10,6 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. 

Bekijk grafiek van Rotterdam:

Beweeg de cursor over het diagram om de aantallen te zien. De gegevens zijn afkomstig van de RET. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Amsterdam

De daling in Amsterdam is overigens op papier kleiner, maar dat komt doordat vervoerder GVB via een campagne zijn medewerkers opriep juist elk incident te melden.

''Als een bestuurder bijvoorbeeld bespuugd is, wordt dat tegenwoordig gemeld om DNA af te kunnen nemen. We willen zoveel mogelijk boven water krijgen. Je kan wat met een incident; op welke lijnen gebeurt het en helpt meer controle?'', aldus een woordvoerder. Hij zegt verder dat de GVB pas over enkele weken met de definitieve cijfers van 2013 komt.

Den Haag

In Den Haag is het totaal aantal incidenten die te maken hebben met agressie licht gestegen met 456 ten opzichte van 2012. Maar het aantal geweldsincidenten is wel gedaald, naar 74 in 2013 tegenover 96 in 2012.

Beweeg de cursor over het diagram om de aantallen te zien. De gegevens zijn afkomstig van de HTM. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen