De NS gaat het komende jaar niet beknibbelen op het traject Haarlem en Uitgeest. 

Dat schrijft directeur Hans Peters in een brief over de voorgenomen dienstregeling voor 2015. De spoorwegen wilden van de intercity tussen Alkmaar en Haarlem een sprinter maken, en de sprinter tussen Amsterdam en Uitgeest schrappen.

Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) ging daar echter niet mee akkoord en wil praten over een alternatief. Peters geeft in zijn brief aan dat de NS dat wel wil, maar dat het bedrijf hoe dan ook vindt dat verandering op de spoorlijn 'nodig' is.

De uitkomst van het overleg moet bovendien in september zijn vastgesteld in een 'helder' uitvoeringsplan. Peters hoopt dat de partijen er onderling uit kunnen komen, want anders wil de NS in 2016 alsnog de opgeschorte plannen doorvoeren. De spoorwegen willen veranderingen op het traject doorvoeren vanwege de lage aantallen passagiers in de daluren.

Nachttreinen

De brief van de directeur gaat echter niet alleen over bezuinigingsmaatregelen. Op veel trajecten komen er volgend jaar treinen bij. Zo gaan tijdens de daluren meer sprinters rijden tussen Arnhem en Ede-Wageningen, Breda en Dordrecht, Roosendaal en Dordrecht en Heerlen en Sittard.

In het weekend gaan bovendien meer nachttreinen rijden. In de nachten van vrijdag op zaterdag rijdt er rond 01.00 uur een extra trein naar steden als Zwolle, Alkmaar, Deventer, Rotterdam, Haarlem, Dordrecht en Utrecht.

Intercity's

Verder worden er meer intercity's ingezet tussen Amersfoort en Deventer, meer sprinters tussen Nijmegen en Wijchen en is het de bedoeling dat de sprinter tussen Utrecht en Breukelen gaat doorrijden naar Amsterdam.

Ook vertrekt de eerste intercity die tussen Amsterdam en Berlijn rijdt vanaf volgend jaar twee uur eerder. De eerste trein vertrekt dan rond 05.00 uur uit de hoofdstad zodat reizigers in de ochtend al in Berlijn kunnen arriveren.