Gerechtsdeurwaarders gaan veelvuldig hun boekje te buiten bij het invorderen van schulden. 

Dat constateert de Nationale Ombudsman in zijn woensdagmiddag verschenen jaarverslag (pdf) over 2013. 

Het aantal klachten (765) over deze beroepsgroep is ruimschoots verdubbeld ten opzichte van 2012.

Bij het innen van schulden houden zij volgens de ombudsman onvoldoende rekening met de zogenoemde beslagvrije voet, die ligt op 90 procent van de bijstandsnorm.

Pas daarboven mogen ze beslag leggen op tegoeden en bezittingen. Volgens de ombudsman respecteren deurwaarders die norm onvoldoende. Daardoor raken getroffenen nog dieper in moeilijkheden.

De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) is het niet eens met de kritiek van de Nationale ombudsman. Volgens de deurwaarders is de berekening van de belastingvrije voet veel te ingewikkeld en is vereenvoudiging noodzakelijk.

Klachten

Bij de Nationale ombudsman kwamen vorig jaar in totaal 38.000 klachten binnen, 4 procent minder dan in 2012 en aanzienlijk minder dan in het piekjaar 2010 (44.000). Daaruit mag volgens waarnemend ombudsman Frank van Dooren niet worden geconcludeerd dat de overheid beter functioneert en er minder conflicten zijn met burgers.

De digitale kloof met de overheid groeit volgens hem juist, doordat burgers in het computerdoolhof verstrikt raken.

Het aantal klachten over de top 4 bij de overheid, de belastingdienst (-5procent), gemeenten (-8procent), politie (-6procent) en UWV (-12procent), namen af. Het aantal klachten over het ministerie van Veiligheid en Justitie nam daarentegen met 20 procent toe.

De meeste uitspraken van de ombudsman gaan over gebrek aan eerlijkheid en betrouwbaarheid van de overheid. Hij gaf vorig jaar 79 procent van klagers geheel of gedeeltelijk gelijk in hun beklag over de overheidsinstanties.