Reiziger erg tevreden over RET en Connexxion

Het openbaar vervoer in Nederland krijgt van de reizigers gemiddeld een 7.4 als rapportcijfer. 

De gebruikers van bus, tram, metro, regionale trein en veerdiensten zijn daarmee net zo tevreden als het jaar ervoor.

Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) die dinsdag is gepresenteerd.

De veerdienst Amsterdam-Velsen is lijstaanvoerder en dat is opvallend omdat de lijn eind 2013 uit de vaart is genomen. ''Kennelijk wilden de gebruikers toch nog even hun waardering voor de lijn uitspreken'', zei een woordvoerder van de KpVV. De meest gewaardeerde treinverbinding is die tussen Zwolle en Kampen.

Veolia

Onderaan de lijst, op nummer 77, bungelt de Maaslijn van Veolia. ''Deze lijn tussen Nijmegen en Roermond gaat ten onder aan eigen succes. De dieseltrein over enkelspoor is vaak overvol waardoor mensen soms op het perron moeten achterblijven. Er worden zelfs folders uitgedeeld waarin mensen het advies krijgen de trein in de spits te mijden.''

Een opvallend hoge waardering (tot 7.6) had de reiziger voor de bus, tram en metro van de RET in de regio Rotterdam-Rijnmond en voor vijf gebieden in Noord-Holland waar Connexxion rijdt, waaronder de Zaanstreek en Amsterdam-Meerlanden.

OV-chipkaart

Reizigers lijken de OV-chipkaart opnieuw iets beter te waarderen. Ze gaven een 7.6 voor het gebruiksgemak, tegen vorig jaar een 7.5 en een 6.8 in 2010.

Onderzoekers van I&O Research peilden in de laatste twee maanden van vorig jaar wat reizigers vinden van het stads- en streekvervoer. Alle vervoersbedrijven werkten aan het onderzoek mee.

Informatievoorziening

Reizigers zijn nog altijd niet tevreden over de informatievoorziening bij vertragingen. In de jaarlijkse OV-klantenbarometer steeg het cijfer van 4,8 naar 5,1. De informatievoorziening is vooral bij het treinvervoer al jaren een pijnpunt. 

Tot 2011 waren de NS en spoorbeheerder Prorail hier samen verantwoordelijk voor, maar in dat jaar besloot minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) dat voortaan alleen de NS verantwoordelijk is. Begin dit jaar sprak ze met de NS af dat de informatievoorziening beter moet. 

Het enige andere punt waar het Nederlandse ov vorig jaar een onvoldoende op scoorde is het tarief. Dat bleef stabiel op een 4,9, zo blijkt uit het onderzoek, waarvoor negentigduizend reizigers op 6500 ritten een vragenlijst invulden. Het totale oordeel bleef ook stabiel op een 7,4. 

Lees meer over:
Tip de redactie