Om mogelijke jarenlange juridische procedures te voorkomen hebben de Nederlandse Spoorwegen (NS), het Italiaanse AnsaldoBreda (AB) en moedermaatschappij Finmeccanica (FNM) een akkoord gesloten over de Fyra-hogesnelheidstreinen. 

Dat hebben de partijen maandag bekendgemaakt. Afgesproken is dat alle Fyra's teruggaan naar Italië en dat de NS daar 125 miljoen voor terugkrijgt. Het akkoord moet een einde maken aan een langlopend conflict.

De Fyra V250 Albatros, is het resultaat van een jarenlang traject van plannen, investeren en vooral uitstellen. Een chronologisch overzicht.

Al in 1988 publiceert de NS het ambitieuze toekomstplan Rail 21, waarin een voorstel is opgenomen Nederland aan te sluiten op Europese hogesnelheidsnet. Na jaren van voorbereiding wordt in 2000 begonnen met de aanleg van het hsl-tracé van Schiphol, via Rotterdam, naar de Belgische grens.

De NS en de Belgische NMBS bestellen in 2004 de eerste V250-hogesnelheidstreinen bij de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda, die in april 2007 in gebruik moeten worden genomen. In 2005 wordt echter duidelijk dat de fabrikant niet op tijd kan leveren, omdat de V250's voorzien moeten zijn van een nieuw beveiligingssysteem. Er wordt besloten speciale leasetreinen te huren.

Proefrijden

De NS start pas in 2008 met proefrijden op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. Het spoorbedrijf zet gehuurde locomotieven in, voor bestaande intercityrijtuigen. Deze gaan in de zomer van 2009 alvast onder de naam Fyra in een vaste dienstregeling tussen Rotterdam en Amsterdam rijden.

Doordat AnsaldoBreda met tegenslagen blijft kampen, arriveert het prototype van de V250 pas begin 2009 in Nederland om te worden getest. Wegens de vertragingen legt de NS in 2010 een claim bij de fabrikant neer van 60 miljoen euro. De commerciële ingebruikname van de snelle treinen laat tot 2012 op zich wachten.

In januari 2013 wordt de trein verboden dienst te doen op Belgisch grondgebied vanwege technische problemen. Als een noodoplossing gaan er weer intercity’s rijden tussen Nederland en België.

Eind mei 2013 verbreekt België het contract met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Enkele dagen later, op 3 juni stoppen ook de Nederlandse Spoorwegen met de Fyra. Daarna begint maandenlang getrouwtrek over wie moet opdraaien voor de financiële gevolgen van dat besluit.