Een nieuwe Rotterdamse metrolijn die alle wijken in de stad met elkaar verbindt. Dat plan presenteert GroenLinks donderdag tijdens het verkiezingsdebat van reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond. 

De zogenoemde cirkellijn, die 1,5 miljard euro kost, moet de gebieden ontsluiten die nu nog verstoken zijn van snel openbaar vervoer (ov).

GroenLinks wil dat de lijn er in 2020 ligt. Die moet de wijken Charlois, Feijenoord, Delfshaven, Overschie, Schiebroek en Hillegersberg met elkaar verbinden en met met vijf overstapstations aansluiten op bestaande metro- en treinverbindingen.

''Reizigers kunnen dan vanaf elke willekeurige plek in Rotterdam binnen twintig minuten in het centrum staan'', aldus GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte.

Hij stelt dat 1,5 miljard euro veel geld is, maar de investering verdient zich volgens hem ''dubbel en dwars'' terug. ''De Rotterdamse metro is nu al het enige openbaar vervoer in Nederland dat volledig kostendekkend is. Bovendien kan een extra metroverbinding zorgen voor een forse ontlasting van de filedruk.''

Volgens hem kan de lijn grotendeels ondergronds zodat er weinig bovengrondse ingrepen nodig zijn.