Achteraf betalen met ov-chipkaart binnenkort mogelijk

Het bedrijf achter de OV-chipkaart, Trans Link Systems (TLS), start samen met het Rotterdamse vervoersbedrijf RET een proef om achteraf betalen met de ov-chipkaart mogelijk te maken.

Dat hebben de meewerkende bedrijven gemeld aan NU.nl. Met de stap moeten consumenten gemakkelijker met het openbaar vervoer kunnen reizen.

Momenteel moet nog op iedere ov-chipkaart voldoende saldo staan om te kunnen reizen, maar in de toekomst zou dat niet meer nodig zijn.

In totaal kunnen tot zes kaarten op een rekening worden geregistreerd, waarmee de kosten van het reizen met het openbaar vervoer ook achteraf betaald kunnen worden.

De proef 'Achter Betalen Consument' (ABC) betekent een systeemverandering voor TLS. Momenteel rekent de computer bij het in- en uitchecken nog het tarief uit en haalt het geld van de pas af. Bij het achteraf betalen wordt alleen in- of uitgecheckt en niets afgeschreven. In de centrale systemen van TLS wordt dan het juiste tarief bepaald.

Vergeten

Wie nu nog vergeet uit te checken betaalt afhankelijk van de vervoerder en het type kaart 4, 10 of 20 euro voor de reis. Bij achteraf betalen toont de factuur waar de consument is vergeten uit te checken en kan de klant direct restitutie aanvragen. De rekening wordt maandelijks per automatische incasso voldaan.

Het nieuwe systeem begint bij het Rotterdamse vervoersbedrijf, waar destijds ook de OV-chipkaart als eerste werd ingevoerd. Er wordt gestart met honderd klanten en gedurende zes maanden komen er iedere maand honderd klanten bij.

Ook is het de bedoeling dat meerdere vervoerders gaan meedoen met het systeem van achteraf betalen. Het huren van een fiets of de RET-fietskluis is meteen al mogelijk.

Winstgevend

Volgens een representatief onderzoek dat de RET liet uitvoeren blijkt dat 83 procent van de Rotterdammers inmiddels aan de ov-chipkaart gewend is. Zo'n 72 procent ervaart meer gemak als gevolg van de kaart, maar
slechts 43 procent vindt het reizen daadwerkelijk aantrekkelijker geworden. Gemiddeld krijgt de OV-chipkaart van de reizigers een 7,2 als rapportcijfer.

RET meldt NU.nl dat het verdienmodel voor de OV-chipkaart gunstig uitpakt. De kaart zou winstgevend zijn als het aantal zwartrijders in de metro zou afnemen van 12 procent naar 5 procent. Van het totaal aantal reizigers ligt het aantal zwartrijders op 1,4 procent.

Momenteel is achteraf betalen al mogelijk voor zakelijke klanten bij de Nederlandse Spoorwegen. Dat bedrijf voert dan de berekeningen uit.

Lees meer over:
Tip de redactie