Het vliegtuigongeluk van Turkish Airlines vlucht 1951 is voor veel slachtoffers en betrokkenen na vijf jaar een afgesloten hoofdstuk.

Henk Heijloo overleefde het ongeluk en richtte de Stichting Slachtoffers Vliegtuigramp op. Voor hemzelf en een groot deel van de passagiers is de zaak gesloten. "Tuurlijk is er nog veel verdriet, maar het leven gaat verder. Ik moet elke dag pijnstillers nemen, maar ik heb mijn leven wel weer opgepakt."

De stichting heeft haar missie volbracht volgens Heijloo. Er moest een platform komen om gezamenlijk op te treden om de ramp juridisch juist af te handelen, hij denkt dat dat goed gelukt is.

De Boeing 737-800 van Turkish Airlines stortte op 25 februari 2009 vlak voor de Polderbaan bij Schiphol neer. Negen mensen kwamen daarbij om het leven en 120 anderen raakten gewond.

Vervolging 

Advocaat Michel van Stratum is echter nog niet klaar met de vliegtuigramp. Hij behartigt de belangen van twee personen die in in het neergestortte vliegtuig zaten en wil vliegtuigfabrikant Boeing en vervoerder Turkish Airlines strafrechtelijk vervolgen.

"We wachten nog altijd op de zitting, het is nu aan het gerechtshof in Amsterdam", zegt de raadsman. De officier van justitie wilde eerder niet tot vervolging overgaan. Het gerechtshof kan alsnog bepalen dat dit wel moet gebeuren. "Als ik een voorzichtige schatting moet doen, dan duurt het nog een half jaar voor het zover is", stelt Van Stratum.

Hulpverlening

Slachtofferhulp Nederland verleent geen hulp meer aan slachtoffers. "De mensen gaan verder met het dagelijkse leven of zijn doorverwezen naar andere soorten hulp", aldus een woordvoerder. "We bieden maatwerk aan de mensen voor praktische, emotionele en juridische hulp."

Bij het juridische aspect ging het om informatiebijeenkomsten over bijvoorbeeld het verhalen van schade zoals letsel of spullen die verloren gegaan zijn. "Zo verwijzen we mensen soms door naar een letselschade-advocaat."