De snelheid op de A13 bij Overschie en op de A10 West bij Amsterdam gaat met ingang van 29 maart terug van 100 naar 80 kilometer per uur.

Dat heeft verkeersminister Melanie Schultz van Haegen laten weten aan de Tweede Kamer. Hoewel op beide wegen de vervuiling binnen de gestelde normen blijft, zegt de minister ''uit voorzorg'' de snelheden te verlagen.

Enkele jaren geleden ging de snelheid op beide wegen van 80 naar 100 kilometer per uur.

''Voor de A13 bij Overschie komt naar voren dat met 100 km/uur op 1 januari 2015 nog steeds binnen de wettelijke norm wordt gebleven. Maar de herberekening laat ook zien, dat op die datum maar net onder de norm wordt gebleven'', schrijft de minister.

In de toekomst zal zij opnieuw naar de maximumsnelheid op die weg kijken. Ze verwacht dat de opening van de A4 Delft-Schiedam tot ''een substantiële afname van het verkeer op de A13 bij Overschie zal leiden''.

Luchtkwaliteit

Op de A10 blijft, zo blijkt uit nieuwe metingen, de luchtkwaliteit bij 100 kilometer per uur onder de norm, behalve op een plek waar aan beide zijden van de weg flats staan. Daar hoopt de verontreinigde lucht zich op bij de onderste verdiepingen.

De minister schrijft dat dat probleem ook bij 80 kilometer per uur blijft bestaan, maar dat ze toch uit voorzorg heeft besloten daar de maximumsnelheid ook overdag te verlagen. In de avond en nacht was die al 80.

Milieudefensie

Milieudefensie is blij met het besluit. ''Na twee rechtszaken waarin de rechter oordeelde dat de extra vervuiling en de gezondheidsschade voor de omwonenden onvoldoende gewogen waren in het besluit om de maximumsnelheid te verhogen, draait Schultz het besluit dan toch terug", aldus Ivo Stumpe van Milieudefensie.

''Het gaat om drukbevolkte gebieden, waar veel mensen last hebben van de extra vervuiling." GroenLinks in Rotterdam noemt het besluit ''een overwinning voor de gezondheid van de bewoners".

Geweldig

''Dit is geweldig nieuws voor de Amsterdammer'', zei wethouder Maarten van Poelgeest (verkeer). ''Het is belangrijk dat de minister de door gemeente ingebrachte onderzoeken onderschrijft en in de toekomst metingen nadrukkelijker mee laat wegen in de besluitvorming, zoals we dat in Amsterdam ook voortdurend doen. Rijksmaatregelen zijn cruciaal voor het halen van de normen voor de luchtkwaliteit. En de lucht in Amsterdam moet schoner.''

In een reactie zegt verkeerswethouder Jeannette Baljeu van Rotterdam blij te zijn dat de minister goed heeft gekeken naar de bezwaren die er zijn; ''en op basis daarvan een zorgvuldig besluit heeft genomen.'' Over ander wegen, zoals de A20 die ook door Rotterdam loopt, is geen discussie.