De nieuwe huisstijl van de gemeente Amsterdam waarover donderdag enige ophef is ontstaan moet uiteindelijk kostenbesparend werken.

Dat zegt woordvoerster Hanane Lechkar tegen NU.nl.

Bij onder meer de NOS en RTL Nieuws en op sociale media wordt gesuggereerd dat Amsterdam alleen 100.000 euro heeft besteed aan een uiterst eenvoudige verandering in het logo van de gemeente. 

"Wij lezen de berichten ook dat er een ton is uitgegeven aan één logo, maar het gaat om een veel uitgebreider project dan dat", stelt Lechkar.

De gemeente Amsterdam zit in een grote reorganisatie, waarbij onder meer ook de vele verschillende huisstijlen versimpeld moeten worden. De vernieuwde huisstijl moet volgens de gemeente "een weerspiegeling worden van de gemeentelijke organisatie zoals die nu wordt opgezet."

"We gaan bijvoorbeeld van 250 verschillende enveloppen naar 25 enveloppen. De bestickering van auto's wordt op dezelfde wijze aangepakt", zegt Lechkar. "Uiteindelijk moet dat juist kosten besparen."

De 100.000 euro die het project kost, komt uit het reorganisatiebudget van de gemeente.

Nieuw logo Amsterdam