Consumenten eten steeds vaker diervriendelijk geproduceerde kip. De supermarktomzet van deze kippen is vorig jaar met 43 procent toegenomen.

Sinds de start van de campagne tegen de plofkip begin 2012 is de stijging volgens Wakker Dier zelfs 100 procent. De omzet van kip met een keurmerk in supermarkten neemt nu 13 procent in van het totaal.

In 2011 was dit nog 7 procent. De cijfers zijn gebaseerd op de kassascans van alle Nederlandse supermarkten, met uitzondering van Aldi en Lidl. Zo'n 80 procent van de Nederlandse kipconsumptie gaat via de supermarkt.

Uit de cijfers blijkt eveneens een enorme stijging in de verkoop van biologische kip en kip met Beter Leven-sterren. Als Wakker Dier deze cijfers doorrekent voor verschuivingen in supermarktland, blijkt hieruit een daling in de plofkipverkoop van 5 procent.

Dit scheelt jaarlijks zo’n 6 miljoen plofkippen een ellendig leven, zegt Wakker Dier. In volume is het aandeel van diervriendelijker geproduceerde kip gestegen naar 12 procent van alle kipverkoop.