Spoorbeheerder ProRail begint volgende maand in Utrecht aan de bouw van een nieuwe verkeersleidingspost voor het spoor. 

Vanuit deze post wordt vrijwel alle treinverkeer in Nederland geregeld. Het stalen gebouw moet volgend jaar klaar zijn.

Het stationsgebied in Utrecht wordt ingrijpend vernieuwd. De gemeente pakt winkelcentrum Hoog Catharijne, het Vredenburg en de omgeving aan. ProRail is ondertussen bezig aan een grootscheepse verbouwing en vernieuwing van het drukste spoorknooppunt van Nederland.

De renovatie van Utrecht Centraal is volgens de spoorbeheerder nodig, omdat het aantal treinreizigers daar over 10 jaar met 100.000 mensen per dag zal zijn gestegen, zo is de verwachting.

ProRail investeert 2 miljard euro in de spoorvernieuwing in Utrecht. Voor dat bedrag komen er zeven nieuwe stations in Utrecht en omliggende gemeenten, een spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal en 80 kilometer nieuw spoor. De stationshal wordt vanaf de Jaarbeurs tot aan Hoog Catharijne compleet vernieuwd. Dat karwei moet in 2016 klaar zijn.

De nieuwe verkeersleidingspost komt op de plek waar vroeger de gebouwen van Werkspoor Utrecht stonden. Werkspoor Utrecht was de fabriek voor rijtuigen en spoormaterieel. Het gebied aan het spoor is sinds de sluiting van Werkspoor Utrecht enigszins verloederd geraakt.