Rijkswaterstaat werkt aan een utrastil wegdek dat in de nabije toekomst dure geluidsschermen, tunnelbakken of overkappingen van wegen overbodig moet maken.

Volgend jaar moet op meerdere plekken over het nieuwe fluisterasfalt gereden kunnen worden. Dat meldt Rijkswaterstaat maandag.

Het nieuwe wegdek levert een geluidsreductie op van tien decibel ten opzichte van zoab. Dit zeer open asfaltbeton ligt op negentig procent van de Nederlandse autowegen. Ook gaat het nieuwe asfalt minimaal zeven jaar mee.

Het nieuwe wegdek bestaat uit een poreus mengsel van rubber, kleine steentjes en hechtmiddel. In laboratoria wordt het komende jaar gezocht naar de ideale mix van de drie ingrediënten om zo stevig wegdek te creëren dat de gewenste geluidsreductie tot stand brengt.

Bij de ontwikkeling van het wegdek zijn naast Rijkswaterstaat onder meer onderzoeksinstituut TNO, de TU Delft en ingenieursbureaus betrokken. Ook wordt er samengewerkt met Russische en Zwitserse bedrijven.