Stichting Dienstverlening Serviceflats (SDS) laat een onafhankelijke adviseur de structuur van de organisatie onderzoeken.

Ook wil SDS van deze adviseur horen hoe ze beter kan omgaan met klachten van bewoners. Dat meldt SDS dinsdag naar aanleiding van kritiek die vorige week naar buiten kwam.

Platform voor onderzoeksjournalistiek Follow The Money, NCRV's Altijd Wat en dagblad Trouw meldden vorige week dat bewoners van zeker negen serviceflats SDS uit hun flats willen weren door middel van juridische procedures. SDS zou te hoge kosten in rekening brengen en vastgoedinvesteerders de flats voor te lage prijzen laten opkopen.

SDS spreekt de beschuldigingen tegen. Marit Woltman, lid van de Raad van Bestuur, laat weten: ''SDS heeft de afgelopen jaren veelal op verzoek van de bewoners van serviceflats onder andere geholpen met het omlaag brengen van de servicekosten''. SDS beheert ongeveer 90 van de 360 serviceflats in Nederland.

SDS

Dat SDS zich zou verrijken ten koste van de (veelal oudere) bewoners, zou ook niet kloppen, aldus Wolters. ''SDS heeft de afgelopen twee jaar verlies geleden.''

De organisatie geeft wel toe dat ze duidelijker had moeten zijn over de opslag die zij in rekening brengt bovenop de gasprijs. Ook is er volgens Wolters vier jaar geleden ''een fout gemaakt bij de facturatie'', maar die zou meteen gecorrigeerd zijn.