Een groot deel van de goederentreinen die nu nog over de Betuwelijn gaan, zouden de komende zeven jaar weer over het passagiersnet door Nederlandse steden gaan rijden.

Duitsland werkt van 2015 tot 2022 aan een nieuw spoor en daarom kunnen veel minder goederentreinen over de Betuwelijn rijden, schrijft De Telegraaf dinsdag.

Van de honderd vrachttreinen die nu dagelijks over de Betuwelijn gaan, zijn er in sommige jaren nog maar dertig mogelijk, zegt het ministerie van Infrastructuur in de krant.

De rest moet dan onder meer door de Brabantse steden Breda, Tilburg en Eindhoven rijden. Daar zitten ook treinen met een chemische lading bij, zegt een woordvoerder van de grootste spoorvervoerder DB Schenker in de krant.

De Betuwelijn was juist aangelegd om het passagiersnet te ontlasten en goederentreinen met gevaarlijke stoffen uit grote steden weg te houden. 

Een woordvoerster van het ministerie benadrukt tegenover NU.nl dat de treinen met gevaarlijke stoffen zo veel mogelijk over de Betuwelijn zullen rijden.