Ondanks toezeggingen dat de geluidsoverlast rond de Buitenveldertbaan van Schiphol zou afnemen is die juist toegenomen.

In 2012 ging een kwart meer vliegtuigen over de baan dan drie jaar daarvoor, schrijft de Volkskrant zaterdag.

De autoriteiten beloofden in 2010 dat de geluidsoverlast door een nieuw geluidsnormenstelsel zou afnemen.

Uit een rapport dat het Britse onderzoeksbureau Helios in opdracht van de gemeente Amstelveen en twee Amsterdamse stadsdelen opstelde blijkt volgens de krant echter dat er juist meer op de baan is gevlogen. Het aantal landingen en start kwam uit op 39 duizend.

Extreem weer

Schiphol kan volgens de krant niet afdoende verklaren waarom de baan meer wordt gebruikt. De extreme weersomstandigheden waar de luchthaven zich op beroept verklaren maar zo'n zeventig procent van de baaninzet.

De Luchtverkeersleiding Nederland concludeerde eerder echter dat ruim negentig procent door de weersomstandigheden kan worden verklaard. Volgens Helios wijkt Schiphol echter te snel uit naar die baan omdat het internationaal gezien strenge wind- en zichtnormen hanteert.

Vrijheid

De Kamer stemt binnenkort over een nieuw handhavingsstelsel. De omwonenden vrezen dat dit stelsel, onder de noemer Vliegen Volgens Afspraak (VVA), Schiphol te veel vrijheid geeft. De luchthaven mag de baan dan altijd gebruiken door zich te beroepen op anticipatie op weersveranderingen. De bewoners hopen dat het rapport het Kamerbesluit beïnvloedt.