Grolsch gaat naar eigen zeggen met ingang van 1 januari als eerste Nederlandse bierbrouwer op al zijn bierverpakkingen drie doelgroepen waarschuwen voor het gebruik van alcohol. 

Dat maakte de brouwer maandag bekend.

De zogenoemde ''educatieve logo's'' zijn: geen alcohol onder minderjarigen, geen alcohol tijdens zwangerschap en geen alcohol in het verkeer.

De logo's gaan vergezeld van een verwijzing naar de website Talkingalcohol.com, waarop ook in het Nederlands informatie staat over de effecten van alcohol op het lichaam.

De logo's volgen uit afspraken die moederconcern SABMiller Europe heeft gemaakt met de EU-organisatie European Alcohol and Health Forum en komen ook te staan op verschillende andere biermerken van het concern.

Bredere boodschap

Volgend jaar gaat de leeftijdsgrens voor alcoholconsumptie omhoog van 16 naar 18 jaar.

''Voor Grolsch was dit aanleiding om niet alleen haar 18+-slogan op de verpakkingen aan te passen, maar meteen een bredere boodschap te gaan voeren'', aldus de brouwer.