Alle spoorseinen krijgen verbeterde beveiliging

Het spoor in Nederland kan en moet nog veiliger. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) gaat daarom alle seinen die nog niet zijn voorzien van het moderne spoorbeveiligingssysteem ATB-vv, hier alsnog mee uitrusten.

Op alle seinen in Nederland zit nu de standaard ATB-beveiliging die ingrijpt als een trein met een snelheid hoger dan 40 kilometer per uur door rood licht dreigt te rijden.

De verbeterde versie van ATB zorgt ervoor dat ook treinen die met een lagere snelheid door een rood licht dreigen te rijden, automatisch worden stilgezet.

Mansveld vroeg spoorbeheerder Prorail dit voorjaar uit te zoeken welke seinen versneld moesten worden voorzien van ATB-vv.

Prorail stelde daarop voor om naast de 2.500 seinen die al ATB-vv hebben, ook de overige 2.800 seinen vanaf 2015 te voorzien van het systeem. Prorail schat in dat dat ongeveer 112 miljoen euro kost.

Ongelukken

Het aantal gemiste rode seinen is de afgelopen jaren fors gedaald (van 284 in 2004 naar 173 vorig jaar), maar Mansveld wil dat verder verlagen. Prorail wil het aantal binnen vier jaar terugdringen naar maximaal tien.

ATB-vv moet ongelukken als die april vorig jaar in Amsterdam voorkomen. Toen reed een trein door een rood sein. Bij de botsing die daarop volgde, viel een dode. Het systeem zal de komende jaren echter langzaam maar zeker worden vervangen door het Europese Ertms.

Meer treinen

Met dat systeem kunnen treinen 200 kilometer per uur rijden, als de treinstellen daarvoor tenminste geschikt zijn. Het zorgt er ook voor dat treinen dichter achter elkaar kunnen rijden. Dat biedt in de toekomst mogelijkheden om meer treinen te laten rijden of nieuwe trajecten te kunnen berijden.

Het kabinet heeft 2 miljard euro gereserveerd voor de invoering van Ertms. Op sommige delen van het Nederlandse spoor, zoals op de nieuwe Hanzelijn, werkt Ertms al.

Lees meer over:
Tip de redactie