​Het aantal keren dat treinpersoneel van de NS te maken krijgt met agressieve reizigers neemt toe. Vorig jaar vonden er ruim 8.100 incidenten plaats, een stijging van bijna 16 procent ten opzichte van 2011.

Ook dit jaar lijkt het aantal meldingen weer boven de 8.000 uit te komen. Dat blijkt uit vertrouwelijke cijfers van de NS die in handen zijn van NU.nl.

In de eerste twee kwartalen van 2013 werd door NS-personeel 4.175 keer melding gemaakt van een vorm van agressie. De tweede helft van 2012 was dit aantal nog hoger. In die periode kregen spoorwegmedewerkers 4.257 keer te maken met agressieve reizigers.

Cijfers over het derde kwartaal zijn er nog niet, maar de NS laat in een reactie weten dat het aantal meldingen in die periode ongeveer gelijk is aan het derde kwartaal van 2012.

Zware incidenten

Medewerkers van de NS zijn ook steeds vaker het slachtoffer van zware incidenten waarbij lichamelijk contact was. Deze incidenten worden apart bij de NS Veiligheidscentrale gemeld. In de eerste tien maanden van 2012 kreeg de Veiligheidscentrale 579 keer meldingen.

Dit jaar werd er in dezelfde periode 858 keer melding gedaan van zware gevallen van agressie. In 47 gevallen leidde de agressie tot letsel bij de NS-medewerker, zo blijkt uit de vertrouwelijke cijfers.

Beweeg de cursor over het diagram om de aantallen zien. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Yarno Ritzen

Zwartrijden

Volgens de NS is zwartrijden er de belangrijkste oorzaak van dat reizigers agressief reageren: "Het overgrote merendeel van de meldingen komt binnen nadat blijkt dat de reiziger geen geldig vervoersbewijs heeft", aldus NS-woordvoerder Stan Hoen.

"Als dat leidt tot een agressieve reactie, is dat meestal in de vorm van een scheldpartij."  In ruim 10 procent van de gevallen was sprake van lichamelijke agressie.

Tot 2012 was er een afname van het aantal incidenten, maar sinds 2012 is er een explosieve stijging. Hoen: "Die ommekeer kwam nadat enkele jaren geleden een reiziger een conducteur neerstak. Sindsdien is onze boodschap 'Handen af van ons personeel'."

Campagne

De NS begint in 2014 een publiciteitscampagne om aandacht te vragen voor het probleem van agressie tegen zijn medewerkers. Dinsdag besloot de vervoerder na overleg met de vakbonden de Service en Veiligheidsteams om te dopen tot Veiligheids en Serviceteams.

Medewerkers van de Service & Veiligheidsteams (S&V-teams) zullen onder andere nieuwe kleding krijgen die meer autoriteit uitstraalt en beter past bij hun veiligheidstaak. Ook zullen de teams meer samenwerken met de regiopolitie om het aantal incidenten terug te dringen.

FNV Spoor pleit vooral voor meer ingangscontroles bij de stations: "Al vóór de trein moet het kaf van het koren gescheiden worden", zegt Berghuis.“ Hij vindt ook dat conducteurs te vaak alleen in de trein werken: "De S&V-teams moeten vaker in de trein ingezet worden. Een groep medewerkers loopt minder risico dan een enkele conducteur."

"Dit is geen cosmetische ingreep. We laten hiermee zien dat we veiligheid voorop stellen. Dat is de boodschap die we willen uitstralen, ook naar de overheid. Dit is een probleem dat we niet van vandaag op morgen oplossen, maar we geven met deze naamsverandering wel onze intentie aan. Het kan zo namelijk niet langer."

Beweeg de cursor over het diagram om de aantallen zien. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Yarno Ritzen