Het Rotterdams vervoersbedrijf RET gaat reizigers in het openbaar vervoer belonen voor gemaakte reizen. Voor het spaarprogramma worden reizen bijgehouden via de OV-chipkaart, "op een nette manier".

RET is het eerste Nederlandse OV-bedrijf dat klanten op die manier 'beloont'. Onder meer de Deutsche Bahn en de Thalys hebben al dergelijke spaarprogramma's, en ook in de luchtvaart zijn die al langer gemeengoed.

De Rotterdamse vervoersmaatschappij wilde al langer een spaarprogramma opzetten, maar werd eerder teruggefloten door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), omdat het de privacy zou schenden.

Het gebruikmaken van de OV-chipkaart voor het bijhouden van de transacties is dan ook uniek. Nu kunnen klanten kiezen of ze wel of niet deelnemen aan het programma en wordt een profiel aangemaakt. Reisgegevens worden maximaal vier maanden bewaard.

"We hebben het spaarprogramma goed besproken met het CBP om dit goed en netjes te doen", stelt Pedro Peters, directeur van de RET, tegenover NU.nl.

Mijlen

Deelnemers aan OV-miles registreren hun OV-chipkaart en krijgen per gereisde kilometer een 'mile'. Die mijlen zijn vervolgens te gebruiken in de regio Rotterdam om bij deelnemende bedrijven korting te krijgen.

Met de stap hoopt RET meer mensen te gaan vervoeren. "Voor ons is het belangrijk om klanten aan ons te binden", vertelt Peters.

Bedrijven kunnen gratis meedoen, maar hebben zich wel contractueel verplicht tot een aantal aanbiedingen per jaar. Bij de introductie doen 22 bedrijven mee.

Beperking

Het programma kent wel een beperking. Zo kunnen reizigers maximaal 250 punten per maand sparen en maximaal 2.500 per jaar.

"Dat is omdat mensen hun mijlen nog wel moeten kunnen uitgeven. Het aantal acties om punten uit te geven moet nog groeien", meent Peters. "We willen echt een meerwaarde geven. Uiteindelijk zal dat wel gaan groeien."