Vorig jaar hebben meer mensen gebruikgemaakt van online hulpverlening dan in het jaar ervoor. 

Dat meldt de stichting E-hulp.nl, een landelijk kennis- en adviescentrum voor online hulpverlening.

In 2012 ontvingen 226 duizend mensen hulp via internet bij psychosociale problemen, een stijging van dertien procent. De koepel verwacht dat de komende jaren nog veel meer gebruik zal worden gemaakt van online hulp.

Minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) heeft aangekondigd een aantal belemmeringen in de wet- en regelgeving aan te pakken.

Chatsessies

De huidige groei komt vooral doordat meer mensen door GGZ of maatschappelijk werkers worden doorgestuurd naar hulptrajecten die gedeeltelijk online zijn. Zo worden gesprekken in de spreekkamer ingewisseld voor chatsessies of contact per mail.

Ook wordt patiënten gevraagd zelfstandig informatie te lezen op internet, waarna online feedback wordt gegeven. Voordeel van de online hulp is dat het goedkoper is en dat het de drempel voor de eerste stap naar hulp kan verlagen.

"Voor veel mensen met psychosociale problemen is het bezoek aan een instelling belastend", zegt directeur van E-hulp.nl Frank Schalken in een toelichting. "Ze moeten vrij vragen van hun werk en durven dan vaak niet de echte reden te vertellen."

E-hulp.nl verzamelde gegevens van onder meer de Kindertelefoon, Juridisch Loket en Sensoor.