De files zullen vanaf 2015 weer toenemen als er geen maatregelen worden genomen. 

Door de aantrekkende economie zal de hoeveelheid verkeer gaan groeien en stijgt het reistijdverlies gemiddeld met 2,5 procent per jaar.

Dat voorspelt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dinsdag in een rapport dat door minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Het KiM verwacht dat de hoeveelheid wegverkeer dit jaar met 1 procent zal groeien. In de jaren tot en met 2017 wordt de groei 1,5 procent per jaar.

Het reistijdverlies neemt op korte termijn nog wel af: in 2013 met ruim 13 procent, het jaar erna met 1,5 procent. Daarna komt er dus weer een stijging, voorspellen de onderzoekers.

Projecten

Schultz verwacht met een aantal grote projecten te voorkomen dat er in de toekomst meer files ontstaan. Er wordt onder meer gewerkt aan de wegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. 

Ook heeft ze aangegeven vaart te gaan maken met de verlengde A15, de ring Utrecht en de aanleg van de Blankenburgtunnel ten westen van Rotterdam.

Reistijdverlies

Het KiM concludeert verder dat het reistijdverlies vorig jaar door files bijna net zo laag was als in 2000, ondanks het feit dat er zestien procent meer auto's op de weg zijn.

De daling, die tegelijk met de economische crisis in 2008 is ingezet, is te danken aan de aanleg van spits- en plusstroken, betere wegverbindingen en verkeersmanagement, concludeert het KiM. Sinds 2008 is het tijdverlies door files met 32 procent afgenomen.

Jongvolwassenen

De onderzoekers hebben ook gekeken naar het autogebruik door jongvolwassenen. Dat is sinds 2005 flink aan het dalen.

Omdat het autobezit onder jongvolwassenen vooralsnog onveranderd blijft, verwacht het KiM niet dat de afname van het autogebruik door jongeren zal afnemen. Mede daarom zal het op termijn weer drukker worden op de weg.

Trein

Verder stelt het KiM vast dat tussen 2000 en 2012 het aantal kilometers dat mensen met de trein afleggen, flink is toegenomen: negentien procent. Dat komt onder meer door de groei van de bevolking en door een toename van het aantal studenten met een ov-jaarkaart.

De tariefstijging remde tegelijkertijd de groei wel wat af. Ook worden op de fiets veertien procent meer kilometers gemaakt. Dat komt voornamelijk door de opkomst van de elektrische fiets.