De Nederlandse Spoorwegen moeten opheldering geven over treinen die bij vertraging een aantal kleine stations voorbijreden. Dat eist reizigersvereniging Rover vrijdag. De NS erkent dat er soms stations worden overgeslagen.

Rover zegt steeds vaker meldingen te krijgen van reizigers die niet bij hun station konden uitstappen. Ze werden gedwongen om mee te rijden naar het volgende station om daarna weer terug te keren.

Volgens een woordvoerder trekken gedupeerde reizigers wekelijks een keer of tien bij Rover aan de bel. "Een half jaar geleden gebeurde het 'wel eens', maar inmiddels is dat 'regelmatig' het geval", aldus een zegsman vrijdag.

"En elke keer lopen reizigers een half uur tot drie kwartier vertraging op: ze kunnen een station verder pas uitstappen en moeten nog wachten op de eerste trein terug."

Rover hekelt de 'onbetrouwbare en geïmproviseerde uitvoering van de dienstregeling'. Volgens de vereniging is dit vele malen ernstiger dan vertraging. "Vertraging zou nooit mogen leiden tot het willekeurig schrappen van stations", zo staat in een verklaring.

Trajecten

Het gaat om onder meer het traject Roosendaal-Zwolle, Almere-Utrecht en Amersfoort-Utrecht. Reizigers die bijvoorbeeld wilden uitstappen op stations als Elst, Bilthoven, Overvecht en Hollandsche Rading kwamen een enkele keer van een koude kermis thuis, aldus Rover.

De NS liet Rover al eerder weten dat het overslaan van stations geen beleid is en dat het om incidenten gaat. Rover wil nu weten welke maatregelen de NS heeft genomen.

NS

De NS zegt in een reactie het beeld dat Rover schetst, te herkennen. "Het komt voor. Hoe vaak kan ik niet zeggen", laat een woordvoerder weten. Hij benadrukt dat dat 'absoluut niet wenselijk' is, maar dat het door incidenten soms niet anders kan. 

"We proberen door een trein door te laten rijden te voorkomen dat de dienstregeling verder ontwricht raakt en juist meer mensen last hebben van vertraging", legt de woordvoerder uit. Hij stelt dat op enkele van de genoemde trajecten wordt gewerkt met een kwartiersdienst en dat reizigers niet al te lang hoeven te wachten. 

Het spoorbedrijf werkt nog aan een aantal maatregelen om het probleem op te lossen. De NS gaat bovendien met Rover praten om de kwestie toe te lichten.