De gemeente Den Haag gaat door met haar plannen voor een eigen intercityverbinding met Brussel. De hofstad heeft veel vragen over de verbinding die NS vrijdag aankondigde. 

''Hoe lang duurt de reis? Wat is het comfort van de treinstellen? Kortom, biedt de nieuwe Beneluxtrein kwaliteit voor de reiziger?'', zei de Haagse wethouder Peter Smit (Verkeer) in een reactie. Smit voegt eraan toe dat ''afhankelijk zijn van een monopolist niet altijd goed uitpakt''.

Den Haag had tientallen jaren lang een verbinding met Brussel. Die verdween in december vorig jaar, toen de Fyra ging rijden. Daarop besloot Den Haag om zelf een intercitydienst met de Belgische hoofdstad op poten te zetten, de zogeheten Lage Landen Lijn. Vervoerder Arriva mag de lijn exploiteren. Den Haag en Arriva kregen vorige maand geen toestemming om in 2014 in België te rijden. Voor 2015 zullen ze een nieuwe aanvraag indienen.

De NS en de Belgische vervoerder NMBS haalden de Fyra in januari van het spoor. Een maand later reden de eerste treinen weer tussen Den Haag en Brussel.