AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra-hogesnelheidstreinen, zocht in een open brief in de ochtendkranten toenadering tot de NS, maar sleept het spoorbedrijf tegelijkertijd voor de rechter.

Een woordvoerder van AnsaldoBreda zegt dat de bodemprocedure ''een van de volgende logische stappen is in een ingewikkelde juridische procedure''.

''Maar los daarvan hopen we nog steeds dat we er samen met de NS uitkomen.''

De Fyra-hogesnelheidstreinen, geproduceerd door AnsaldoBreda, werden wegens gebreken begin dit jaar uit de dienstregeling genomen.

De Nederlandse Spoorwegen stellen Finmeccanica, het moederbedrijf van AnsaldoBreda, aansprakelijk voor de kosten van het debacle van de Fyra.

Het bedrag kan oplopen tot enkele honderden miljoenen euro’s, zo liet de NS woensdag al weten. Het gaat om kosten die zijn gemaakt voor de aanschaf van de treinen (rond de tweehonderd miljoen), vertragingsboetes, juridische kosten en gederfde inkomsten doordat de treinen nog niet rijden.

De NS bestelde zestien V250-treinstellen. Daarvan werden er negen geleverd, maar die staan sinds medio januari stil.

Bodemprocedure

Een dag later was het de beurt aan AnsaldoBreda om een procedure te starten. Het moment was bijzonder. Na een poging tot toenadering in een advertentie in de kranten, viel in de avond bij de NS een bodemprocedure in de bus. ''Wij vinden het wel lastig met elkaar te rijmen'', zegt een woordvoerder van de NS.

In de open brief aan alle treinreizigers gaf bestuursvoorzitter Maurizio Manfelloto van AnsaldoBreda aan graag weer met de NS samen te gaan werken.

''Dan kunnen we over een half jaar voldoende treinen inzetten om de dienstregeling te starten'', liet hij weten. ''Een veilige, comfortabele en betrouwbare treinreis met een snelheid van 250 kilometer per uur is voor u helaas nog niet mogelijk. En dat terwijl onze treinen in Italië al vele jaren met snelheden van 300 kilometer per uur rijden.''

Vertrouwen

In een reactie wijst de NS op het feit dat het contract met AnsaldoBreda niet voor niets is opgezegd. ''Waarom zouden we vertrouwen hebben in een bedrijf dat zegt in zes maanden iets te kunnen wat de afgelopen acht maanden niet is gelukt'', aldus een woordvoerder.

Naast de NS wil ook de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS geld van Ansaldo Breda. NMBS eiste donderdag ruim 27 miljoen euro schadevergoeding.

In juli besliste de rechtbank al dat de NMBS de voorschotten ter waarde van ruim 37 miljoen euro, die betaald werden voor de drie bestelde Fyra's, terugkrijgt. Dat geld is intussen overgemaakt.