De Fyra is veilig en onbeperkt inzetbaar voor commerciële doeleinden. De hogesnelheidstrein heeft daarvoor de nodige vergunningen gekregen. 

Dit heeft AnsaldoBreda-topman Maurizio Manfellotto maandag gezegd tijdens een persconferentie in het Italiaanse Pistoia.

Hij voelt zich het slachtoffer van een campagne in de media die de publieke opinie negfatief hebben beïnvloed. 

De berichten zijn ''verkeerd, incorrect en bedrieglijk'', aldus het Italiaanse persbureau ANSA. ''Wij zijn van mening dat wat ons met de Fyra overkomt, misbruik is'', aldus Manfellotto.

Manfellotto laat weten dat AnsaldoBreda de reeds geleverde Fyra's niet in Nederland zal komen ophalen, zoals de NS heeft geëist.

Volgens de NS staan de Fyra's in de weg op het opstel- en werkterrein van het spoorbedrijf in de Watergraafsmeer. Volgens Manfellotto kan daar geen sprake van zijn: de treinen staan in een hangar die speciaal voor de Fyra is gebouwd.

Verbeterplan

Het 'verbeterplan' voor de Fyra dat AnsaldoBreda met de Nederlandse en Belgische spoorwegen was overeengekomen, is volgens Manfellotto de ''enige oplossing'' voor het geschil rond de hogesnelheidstrein. Bij dat plan ging het ''vooral om het rijden in geval van sneeuw''. Als dat plan zoals afgesproken tijdig was uitgevoerd, hadden deze herfst al vijf treinen kunnen rijden. Dit is ''de enige veilige en onmiddellijke oplossing''.

''Wij begrijpen de reden niet waarom men niet doorgaat'', aldus Manfellotto volgens persbureau ASCA. ''AnsaldoBreda zal alles doen om zijn rechten te laten gelden, want de Fyra is een trein die aan alle gevraagde specificaties voldoet.''

Hij zegt ''veel vertrouwen'' te hebben in het gerechtshof in Utrecht. Op 19 september dient daar een hoger beroep. Daarin vraagt AnsaldoBreda opnieuw om een aantal onafhankelijke deskundigen, die de deugdelijkheid van de treinen zou moeten onderzoeken. Die eis wees de rechter in eerste aanleg af.

Experts

Manfellotto hoopt dat met experts en rechtszaken kan worden bereikt dat het project alsnog doorgaat. Dat is volgens hem de beste oplossing ''voor de Nederlandse treinreizigers en de Nederlandse belastingbetalers''. Daarom weigert hij in te gaan op hypothetische vragen over mogelijke schadeclaims tegen de NS of tegen de Nederlandse staat. ''Ik ga niet in de aanval'', aldus Manfellotto.

Hij heeft er nog niets van gemerkt dat zijn bedrijf klanten verliest door de Fyra-affaire, maar de gang van zaken is ''niet nuttig'' voor AnsaldoBreda, zegt hij desgevraagd.

NS

De Nederlandse Spoorwegen (NS) blijven bij het besluit om per 30 augustus het contract met AnsaldoBreda stop te zetten. ''We hebben gevraagd om een deugdelijk herstelplan voor de treinen, dat is er wat ons betreft niet gekomen. Voor ons houdt het daarmee op."

Manfellotto bevestigd dat over de kwestie is gesproken met de NS. Hij kan hier echter niet nader op ingaan omdat ''de Nederlanders mij een 'confidentiality agreement' hebben laten tekenen''.

In het Italiaanse Pistoia werd maandag een aangepaste versie van de V250-trein gepresenteerd met een sneeuwschuiver. Met deze aanpassing hoopt AnsaldoBreda dat de trein beter bestand is tegen het winterweer maar de NS wil ook deze trein niet hebben. ''We hebben nog steeds negen treinen staan die niet kunnen rijden. De Fyra gaat niet rijden op het Nederlandse spoor en de verbeterde treinen mogen in Italië blijven."

Nieuw plan

Inmiddels heeft de NS wel een nieuw plan ingediend bij het ministerie van Financiën en staatsecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur. Dit plan zal nog voor 1 oktober worden getoetst en doorgerekend. Dan moet duidelijk worden of en wanneer de hogesnelheidstrein er komt. De NS wil niets kwijt over de inhoud van dit plan.