De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen dat de fabrikant van de Fyra zo snel mogelijk zestien V250's komt ophalen die in de weg staan op een opstel- en werkterrein van de NS in de Watergraafsmeer.

Een woordvoerder van de NS zegt maandag dat vrijdag een brief met die eis aan de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda de deur uit is gegaan. AnsaldoBreda heeft nog niet op de eis gereageerd.

De NS zegt dat de Fyra's in de weg staan en dat het terrein nodig is voor andere treinen. De spoorwegen beëindigden eind augustus het contract voor de Fyra V250 in verband met technische problemen.

''We hebben toen gezegd: deze treinen komen niet meer bij NS in commerciële dienst. Wat ons betreft brengt AnsaldoBreda ze terug naar de fabriek in Pistoia. Hoe eerder ze weg zijn, hoe liever.''

Terugstorten

Volgens het vervoerbedrijf is het weghalen van de V250's een onderdeel van de juridische afhandeling na het opzeggen van het contract.

Een ander deel is dat AnsaldoBreda 200 miljoen euro moet terugstorten die de NS had betaald voor de snelle treinen. Bij de claim horen ook nog andere kosten die de Italianen volgens de NS moeten terugbetalen.

Persconferentie

Maandagmiddag houdt AnsaldoBreda een persconferentie. Naar verwachting presenteert het bedrijf dan een verbeterde versie van de geplaagde Fyra. De NS heeft al laten weten dat het niet zit te wachten op een aangepaste trein.

''De NS is door AnsaldoBreda niet geïnformeerd. We hebben negen treinen staan die hersteld hadden moeten worden en waar geen deugdelijk herstelplan voor is aangeboden. Dat was voor de NS veel relevanter geweest dan een opgepoetste trein in Italië'', aldus een eerdere verklaring van de NS.

AnsaldoBreda wil maandag desgevraagd geen commentaar geven op de eis van de NS. ''Wij houden vanmiddag een persconferentie, dan zal de bestuursvoorzitter vragen beantwoorden'', aldus een woordvoerder. De zegsman wilde niet aangeven of AnsaldoBreda de brief van de NS inmiddels heeft ontvangen.