Treinreizigers tussen Schiphol en Utrecht hebben in de eerste zeven maanden van 2013 het vaakst te kampen gehad met de effecten van treinstoringen.

Dat blijkt uit analyses van Treinreiziger.nl en Rijdendetreinen.nl

Rijdendetreinen.nl telde van januari tot 1 augustus dit jaar 67 storingen tussen Schiphol en Utrecht, die bij elkaar 155 uur duurden. Dit aantal is gebaseerd op de treinstoringen die door NS Reisinformatie worden gepubliceerd op NS.nl. 

Prorail bevestigt aan de onderzoekers dat het treinverkeer op dit traject het vaakst ontregeld is. "Het spoor rond Schiphol is het drukst bereden traject van Europa. Doordat het zo druk bereden is, kan er eerder iets kapot gaan", zegt een woordvoerder van Prorail.

Effecten

De trajecten Amersfoort-Schiphol en Arnhem-Winterswijk volgen met respectievelijk 59 en 55 storingen. Op het traject Leiden-Den Haag HS was slechts sprake van één storing gedurende zeven maanden. Op hetzelfde traject waren wel vaker storingen, maar deze troffen enkel treinen naar Den Haag Centraal.

De onderzoekers hebben bij het anayseren van de data rekening gehouden met de effecten van een treinstoring. "Als er door een defecte trein bij Ede minder treinen rijden tussen Schiphol en Nijmegen, dan telt die storing in deze analyse ook mee bij het traject Utrecht-Schiphol", zegt Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl. Sommige storingen zijn dan ook aan meerdere trajecten toegekend.

Sein- en wisselstoringen kwamen in 2013 het meest voor. Deze storingen worden volgens de analyse gemiddeld binnen twee uur opgelost. 175 storingen werden veroorzaakt door een defecte trein en werden gemiddeld binnen een uur opgelost. De langstdurende storingen werden veroorzaakt door een defecte bovenleiding. Na gemiddeld vijf uur zijn deze storingen opgelost.