De NS bevestigde een week voordat de Fyra-treinen van het spoor werden gehaald nog dat alle bestelde voertuigen zouden worden afgenomen.

Dat blijkt uit een brief (pdf) van het vervoersbedrijf aan fabrikant Ansaldo Breda, die in het bezit is van de NOS. De NS bevestigt tegenover NU.nl dat de brief inderdaad verstuurd is.

De NS reageert in de brief op een bericht van de Italiaanse treinenbouwer, die had laten weten dat niets de afname van de treinen meer in de weg staat.

Ansaldo Breda stelde volgens de NOS dat "systeemfouten" nog besproken kunnen worden in een latere ontmoeting. De Italianen wilden niet garanderen dat de problemen ook zouden worden opgelost.

Definitieve afname

NS bevestigt in de brief, die verstuurd is op 11 januari, dat de problemen niet in de weg staan van definitieve afname van alle 19 bestelde Fyra-treinen voor Nederland en België. De problemen met de treinen zouden in de loop van ''het project'' kunnen worden opgelost. Een week later werden de V250-treinstellen van het spoor gehaald.

De Italiaanse fabrikant stelde eerder dat de problemen met de Fyra werden veroorzaakt door onverantwoord gebruik door de NS. De Nederlanders zouden in de winter veel te hard hebben gereden met de V250-treinstellen.

Tijdens een hoorzitting in juni over de Fyra refereerde de topman van AnsaldoBreda Maurizio Manfellotto in de Tweede Kamer al aan de brief. Hij zei het toen niet te snappen dat de NS vier dagen voor de sneeuwval AnsaldoBreda nog schriftelijk had laten weten akkoord te gaan met de levering van de rest van de treinen.

Inmiddels lopen er diverse rechtszaken tussen de NS en AnsaldoBreda.