De nieuwe communicatieregels, waaraan machinisten en treindienstleiders van de Nederlandse Spoorwegen zich sinds vorig jaar moeten houden, zouden zorgen voor onveilige situaties.

Dat heeft een groep treindienstleiders uit Utrecht in een brief aan de directie van Prorail bekend gemaakt, zo meldt de Volkskrant vrijdag.

De nieuwe regels zouden leiden tot spraakverwarring en onnodig lange gesprekken, waardoor sneller onveilige situaties ontstaan. Vrijwel alle treindienstleiders van de post in Utrecht hebben de brief ondertekend.

Prorail voerde de nieuwe gespreksregels vorig jaar in, nadat de inspectie had gezegd dat de organisatie niet aan de eigen regels voor gespreksdiscipline voldeed.

NATO-alfabet

De medewerkers van de NS moeten nu volgens de gespreksregels het NATO-alfabet aanhouden. Spoor 14b wordt dan uitgesproken als 'spoor één-vier-Bravo'. Daarnaast zouden mededelingen worden beëindigd met het woord 'over'.

Volgens de medewerkers zorgt dit regelmatig voor problemen. Zo wordt als voorbeeld een incident beschreven, waarbij ambulancebroeders tussen spoor 1 en spoor 2 stonden, terwijl zij op spoor 12 hadden moeten staan.

De NS en Prorail hebben in een reactie aan de krant laten weten dat de 'eenduidige communicatie tussen treindienstleiders en machinisten van groot belang is voor de veiligheid op het spoor' en verwerpt de kritiek.