
'Conducteur moet raam inslaan bij stranden trein'
Daarvoor pleit reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV dinsdag in een mail aan de directie van de NS.
Maandag strandde een trein bij Schiedam door een kapotte bovenleiding. Doordat de trein in de volle zon stond werd het al snel snikheet in de trein. Acht mensen raakten onwel. De NS besloot in overleg met de hulpdiensten de trein te evacueren.
In een reactie stelt Maatschappij Voor Beter OV 'not amused' te zijn. "Naar ons oordeel had de conducteur van de gestrande trein in ieder rijtuig en op iedere etage twee tegenovergestelde ramen met een noodhamer moeten inslaan om aldus nog enige natuurlijke koeling en zuurstoftoevoer te verwezenlijken", zo staat in de mail. De organisatie hoopt dat conducteurs direct worden geïnstrueerd.
Ramen
Mocht de NS niet aan zo'n grove maatregel willen, roept de organisatie op om in treinen weer voldoende ramen aan te brengen die open kunnen. Die ramen zouden bijvoorbeeld alleen met behulp van een conducteurssleutel geopend kunnen worden.
Gevaarlijk
Volgens de NS is het inslaan van ramen echter 'gevaarlijk'. "In het geval dat een trein strandt en de airco het niet doet kan personeel de deuren openen aan de veilige kant van de trein voor voldoende frisse lucht", aldus een woordvoerder van de NS tegen NU.nl.
De woordvoerder belooft dat ze het openen van de deuren meer onder de aandacht gaan brengen bij het personeel.
Voor Beter OV is echter niet tevreden gesteld met de reactie van de NS en wil de kwestie bij de Inspectie Leefomgeving en Transport aan de orde te stellen. Volgens hen is het nog steeds gevaarlijk dat er in sommige treinen geen ramen zitten die open kunnen en dat er geen werkend ventilatiesysteem bij stroomuitval is.