De spoorsector is er niet in geslaagd om het aantal treinen dat door een rood sein rijdt te verminderen.

Dat blijkt woensdag uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Volgens de sector mag er jaarlijks niet vaker dan 133 keer door rood worden gereden. Dit werd in 2004 afgesproken. 

Volgens de inspectie negeerden in de eerste helft van dit jaar 80 treinen het rode sein. Mocht dit tempo doorzetten, dan zullen dit jaar 160 treinen door rood rijden. 

Ook vorig jaar werd de doelstelling niet gehaald. Toen reden 173 treinen door rood.

Treinramp

De treinramp van vorig jaar april in Amsterdam waarbij een dode viel en 190 mensen gewond raakten, laat volgens Gout-van Sinderen de noodzaak zien van het versneld aanleggen en uitbreiden van het ATBvv-systeem.

In april 2012 overleed een vrouw bij de aanrijding tussen een intercity en een sprinter in Amsterdam. Verder raakten 190 van de 425 inzittenden gewond, van wie 20 ernstig. De sprinter was door rood gereden.

Prorail wil dat eind 2015 5000 van de 12.500 seinen langs het spoor met het spoorbeveiligingssysteem ATBvv zijn uitgerust. Op dit moment zijn dat 2000 seinen en dit jaar volgen er nog zo'n 500.