De ANWB en reizigersorganisatie Rover willen weten hoe groot het bedrag is dat vervoerders krijgen doordat reizigers problemen hebben bij het uitchecken.

Op hun aandringen gaat een aantal vervoerders dat in kaart brengen, meldt de ANWB dinsdag.

Sinds de invoering van de OV-chipkaart is het uitchecken één van de grootste ergernissen en problemen bij het reizen. Mensen vergeten bijvoorbeeld uit te checken, of kiezen het verkeerde poortje of paaltje. Ook is af en toe de apparatuur buiten werking.

Dat kost de reiziger vaak geld. Die is dan een te veel betaald bedrag aan borg kwijt, dat niet zo makkelijk is terug te vragen, stellen ANWB en Rover.

NS

De vervoerders die meedoen aan het onderzoek zijn NS, RET, HTM, GVB, Connexxion, Arriva, Veolia, Syntus, EBS en Qbus. De NS laat weten het initiatief van harte te ondersteunen. ''Dat geld komt de reiziger toe en moet ook terug naar de reiziger'', zegt een woordvoerder.

Volgens hem vergeet een half procent van de vaste treinreizigers weleens uit te checken en 2 procent van de mensen die af en toe de trein pakken. ''Mensen beginnen eraan te wennen en vergeten steeds minder uit te checken.'' Zijn er problemen, dan moeten reizigers zich bij de klantenservice melden, adviseert hij.