De NS heeft een oplossing gevonden om de Fyra-hogesnelheidstrein tijdelijk te vervangen. Het spoorbedrijf koopt TRAXX-locomotieven van het type dat tot op heden ook al voor de Fyra-lijnen werden gebruikt.

Dat bevestigt de NS maandag na berichtigeving van de NOS.

De locomotieven zijn van het Canadese Bombardier en worden in Duitsland gebouwd. Zodra ze klaar zijn worden ze onder meer ingezet op het HSL-tracé Amsterdam - Brussel. 

TRAXX-locomotieven zijn in staat om 160 kilometer per uur te rijden. De Fyra-treinen van AnsaldoBreda hebben een maximale topsnelheid van 250 kilometer per uur.

De treinen die nu worden ingezet voor de Fyra-lijnen worden zijn niet van de NS zelf en worden binnenkort elders ingezet. De vervangende locomotieven kunnen snel worden gebouwd. Om hoeveel treinen het gaat is nog niet bekend.

De NS heeft bij de bestelling de gebruikelijke Europese aanbestedingsregels omzeild. Het spoorbedrijf heeft een beroep gedaan op een dringende noodzaak.