AnsaldoBreda wil nieuw onderzoek Fyra

AnsaldoBreda wil een nieuw onderzoek naar de technische mankementen van de Fyra.

Dat zegt de advocaat van Fyrabouwer AnsaldoBreda, Hans de Savornin Lohman, in de aanloop naar het kort geding, vrijdag in Utrecht.

De Savornin Lohman wil dat er deskundigen worden aangesteld om de deugdelijkheid van de hogesnelheidstreinen te onderzoeken.

Ook wil hij inzage in de drie technische rapporten waarop de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS de contractbeëindiging baseren. Volgens de raadsman zijn de rapporten niet aan hem verstrekt.

Kort geding

AnsaldoBreda heeft een kort geding aangespannen tegen de spoorwegbedrijven nadat de NS eind mei stopte met de Fyra. Kort daarvoor brak de NMBS al met het Italiaanse bedrijf. AnsaldoBreda eist nu dat de spoorwegmaatschappijen alle 19 bestelde hogesnelheidstreinen alsnog afnemen.

Volgens Lohman zijn er afspraken gemaakt over de levering van de treinen, maar komen de NS (16 treinen) en de NMBS (3 treinen) de verplichtingen niet na. In afwachting van het onderzoek wil Lohman daarom een 'standstill' afspreken zodat de NS en NMBS geen nieuwe handelingen of overeenkomsten met derden kunnen aangaan.

Rutte

Het stoppen door NS met de Fyra is een besluit van een private onderneming waar het Nederlands kabinet geen directe bemoeienis mee heeft. Die boodschap had premier Mark Rutte donderdag voor zijn Italiaanse collega Enrico Letta.

Die had eerder aangekondigd dat hij met Rutte wilde praten over de perikelen rond de Fyra. Letta deed dat ook al met de Belgische premier Elio Di Rupo. Letta zei vorige week in een persconferentie dat de goede naam van de Italiaanse technologie hem zeer aan het hart gaat. Hij zei alles te zullen doen om de goede naam van de Italiaanse technologie en van Fyra-producent AnsaldoBreda te verdedigen.

''Ik heb hem uitgelegd dat het echt een beslissing is van een private onderneming en dat de overheid daar verder geen directe betrokkenheid bij heeft'', zei Rutte na het gesprek, dat hij en Letta hadden voorafgaand aan een EU-top in Brussel.

België

Ook België begint een onderzoek naar het debacle met de hogesnelheidstrein Fyra. De Belgische rekenkamer, de Rekenhof, moet zich buigen over de hele procedure die leidde tot de aanschaf van de Fyra. Ook de testritten en de ingebruikname van de trein moeten worden onderzocht.

De Kamer van Volksvertegenwoordigers besloot donderdag opdracht te geven tot het onderzoek. Het Belgische lagerhuis gaat daarmee minder ver dan de Nederlandse Tweede Kamer, die onlangs besloot een parlementaire enquête te houden over de geflopte hogesnelheidstrein van Italiaanse makelij.

De V250-treinen zijn definitief van het spoor gehaald omdat ze volgens de NS en de Belgische tegenhanger NMBS onbetrouwbaar zijn.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie