In hun drang via websites en apps zo veel mogelijk bezoek te trekken, zijn weerbureaus niet altijd zorgvuldig. 

Ze vertellen geen onwaarheid, maar ze zijn te veel gericht op weersextremen, zonder erbij te vertellen hoe groot de kans is dat die verwachtingen uitkomen.

Dat is de ervaring van prof. Bert Holtslag, hoogleraar meteorologie aan de Wageningen Universiteit.

Holtslag reageert daarmee op de populariteit van sites als Weer.nl, Weeronline.nl, Weerplaza.nl en Buitenradar.nl. Zij sturen regelmatig persberichten rond over extreme weersontwikkelingen. Buienradar.nl was deze week moeilijk bereikbaar vanwege de toestroom van bezoekers.

Uitventen

''Er wordt scherp gelet op extreme boodschappen en die worden dan uitgevent", constateert Holtslag. ''De drang om te scoren is groot. De onzekerheid in de weersverwachting wordt er lang niet altijd bij verteld."

De voorspelling van een aanval op het warmterecord van Warnsveld (1994, 38,6 graden) door Weer.nl werd dinsdag bij lange na niet gehaald. De Elfstedentocht die halverwege januari van dit jaar zich volgens Weeronline.nl aandiende, is evenmin verreden.

''Dat tekent de competitie onder commerciële weerbureaus", aldus Holtslag. ''Hypes krijgen de aandacht en iedereen gaat op zoek naar informatie bij de weersites."

Toename kwaliteit

Toch neemt de meteoroloog de weerbureaus ook in bescherming. ''De kwaliteit van hun verwachtingen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Het is geen onzin wat ze verkondigen. Als de weersomstandigheden net iets anders waren geweest, was het hitterecord gesneuveld."

Harry Otten, met Meteo Consult (nu Meteo Groep) grondlegger van de commerciële weerbureaus in Nederland, zegt geen bezwaren te zien in het preluderen op aanstaande weersextremen. Zijn Weer.nl doet dat 'weinig, te weinig’. ''Sommige collega’s zijn er juist sneller bij en doen dat vaak onverantwoord."

Dat zijn weer.nl er naast zat met de aanval op het warmterecord, noemt hij geen misser. ''Er kwam een hoop warme lucht onze kant op, maar door een onweersfront in België bleef het in Nederland te lang bewolkt om op te warmen. De kans heeft er echter zeker in gezeten."

Interessant

Otten erkent dat het weer commercieel interessant is. Zijn Meteo Groep telt 350 medewerkers wereldwijd en verwacht de komende vijf jaar in omvang en omzet te verdubbelen. ''Maar met weernieuws voor het grote publiek is weinig te verdienen. Dat wordt goedkoop aangeboden."

Zijn bedrijf mikt op weersverwachtingen voor de maritieme- en luchtvaartsector en andere commerciële markten. Daarnaast lopen de verkopen van apps (Wheaterpro) voor tablets en smartphones uitstekend.

Weersite Weeronline.nl bevestigt dat de honger naar weernieuws almaar groeiende is, zeker bij extreme weerssituaties. Vanmiddag wordt bijvoorbeeld een groot regenfront verwacht. ''We hebben permanent 25.000 bezoekers online en twee miljoen bezoekers per dag", zegt Marthijn Tabak van de site.

Smartphones en tablets

Volgens Tabak kan de groei verklaard worden door de opkomst van smartphones en tablets (52 procent van het verkeer), maar ook door beperkingen in vrije tijd. ''Activiteiten worden steeds meer om de weersverwachtingen heen gebouwd. Dat kon vroeger niet met alleen Teletekst 401 en het weerpraatje in het NOS Achtuurjournaal. Nu heb je direct alle weerinfo beschikbaar."

Bij missers in weersverwachtingen, zoals rond de Elfstedentocht, wil hij de rol van het publiek niet uitvlakken. Tabak: ''Soms worden verwachtingen door het publiek anders geïnterpreteerd dan je ze bedoelt."