Leraren in het basisonderwijs zijn de vele extra taken naast het reguliere lesprogramma zat. Zo'n 80 procent heeft last van hoge werkdruk, die wordt voornamelijk veroorzaakt door activiteiten buiten het lesgeven.

Dat blijkt vrijdag uit een onderzoek van CNV Onderwijs onder zijn leden.

De onderwijzers klagen over een grote hoeveelheid administratieve taken, zoals het schrijven van uitgebreide handelingsplannen voor leerlingen die extra zorg nodig hebben en groepsplannen. Maar ook vinden ze dat maatschappelijke onderwerpen te snel bij de school worden neergelegd.

Volgens voorzitter Helen van den Berg van CNV Onderwijs is er sprake van een vast patroon. ''Er is een incident of gebeurtenis met veel media-aandacht, er komen Kamervragen en vervolgens worden centraal uit Den Haag maatregelen genomen en bij scholen neergelegd.''

Zo vindt bijna de helft van de ondervraagde leraren dat het lesprogramma over obesitas geschrapt kan worden, en hoeft van een derde de aandacht voor drugs en alcohol niet. Ook wil zo'n 43 procent van de leraren van schoolzwemmen af. Wel wil een overgrote meerderheid dat aandacht voor het pesten op scholen behouden blijft.

Voortgezet onderwijs

Ook in het voortgezet onderwijs is er sprake van hoge werkdruk door extra taken, zegt CNV. Ruim de helft van de docenten aan middelbare scholen vindt dat de school te veel activiteiten op zich neemt naast het lesgeven.

Zo'n 80 procent zegt te weinig tijd te krijgen voor de niet-lesgevende taken en 77 procent vind de hoeveelheid administratie en papierwerk te veel.

CNV Onderwijs zette vragenlijsten over werkdruk uit onder zijn leden. Ruim 700 docenten in het voortgezet onderwijs en 3565 basisschoolleraren vulden die in.

Reactie

De SP stelt in een reactie dat staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) snel maatregelen moet nemen om leraren in het basisonderwijs te ontlasten.

''Dat zijn zeer pijnlijke cijfers'', aldus Tweede Kamerlid Jasper van Dijk. ''We willen dat Dekker de bureaucratie gaat aanpakken en investeert in deze docenten.''

Volgens Van Dijk wordt op scholen veel te veel gewerkt vanuit wantrouwen. ''Het is veel beter om leraren te vertrouwen, waardoor alle papieren rompslomp overbodig wordt'', stelt hij.

Veelgehoorde klacht

Te hoge werkdruk is een veelgehoorde klacht van veel leraren, erkent een woordvoerder van het ministerie vrijdag.

''Politiek, overheid maar vooral ook scholen zelf moeten scherpe keuzes maken om ervoor te waken dat elk maatschappelijk probleem op het bordje van scholen wordt gelegd. Zo kunnen scholen zelf ook nu al een goede en weloverwogen keuze maken als het gaat om de veelheid aan lespakketten dat hun wordt aangeboden door verschillende organisaties. Scholen zijn simpelweg geen oplossingenmachine voor elk maatschappelijk probleem.''

Scholen moeten zoveel mogelijk tijd, geld en energie kunnen besteden aan het eigenlijke onderwijs, aldus het departement, dat dan ook met het onderwijs zal kijken naar mogelijkheden om de regeldruk te verminderen.