De Italiaanse bouwer van de Fyra-treinen AnsaldoBreda is van plan een schadeclaim in te dienen tegen de Belgische Spoorwegen, omdat zij niet verder willen met de Fyra.

Dat zei topman Maurizio Manfellotto van AnsaldoBreda donderdag op een persconferentie in Napels. Manfellotto ging nog niet in op de Nederlandse situatie, omdat in Nederland nog een besluit moet worden genomen.

De NS heeft aangegeven ook te willen stoppen met de Fyra, omdat de treinen ''onvoldoende betrouwbaar'' zijn. Daarom heeft de vervoerder in- en externe juridische experts opdracht gegeven om de afwikkeling van de kwestie rond de Fyra voor te bereiden. Dat heeft een woordvoerder donderdag laten weten.

''Er ligt een voorgenomen besluit om te stoppen'', aldus de zegsman. De staatssecretaris zou daar snel, mogelijk al vrijdag, op reageren. 

''Het commercieel inzetbaar maken én houden van de treinen zou gekeken naar tijd, geld en middelen erg moeizaam worden.'' Volgens hem beschikt NS op dit moment over negen Fyratreinen en bij elke trein moet het onderhoud op een andere manier plaatsvinden. ''Ze hebben elk een eigen specifiek onderhoudsboekje''.

Kritiek

De topman verwerpt de kritiek over technische mankementen aan de treinen die zijn geleverd aan Nederland en België. Hij wijst erop dat het dagelijkse onderhoud dat AnsaldoBreda had aanbevolen voor de snelle treinen, niet is uitgevoerd. De NS en Belgische spoorwegmaatschappij NMBS zouden hebben nagelaten de juiste maatregelen te treffen. 

Daardoor konden er problemen ontstaan toen het flink begon te sneeuwen. De problemen met deuren en treeplanken zijn volgens hem veroorzaakt door ijsvorming. "Door de sneeuw raakten metalen onderdelen los", verklaarde hij. Ook zou te hard zijn gereden in de sneeuw. De Fyra had niet op volle snelheid mogen rijden. 

De topman zei dat tientallen technici uit Italië, Nederland en België die aan de Fyra werken, de kritiek niet onderschrijven. Het gaat volgens hem vooral om kinderziektes die moeten worden opgelost.

Niet constructief

De NS en de NMBS hebben zich volgens de topman overigens nooit constructief opgesteld. "Er rijden zestig hogesnelheidstreinen van AnsaldoBreda in Italië en die doen het elke dag", aldus Manfellotto. 

Manfellotto noemde het ook vervelend dat de NMBS foto's van de beschadigde Fyra heeft vrijgegeven. "Dat is geen manier van communiceren", zei hij. Ook herhaalde hij dat de verklaringen vanuit België en Nederland over de hogesnelheidslijn 'schandalig' zijn. Ze zouden het bedrijf schaden. 

De topman bood zijn excuses aan voor zijn uitspraak over brieven die de Belgische en Nederlandse spoorwegen aan AnsaldoBreda hadden gestuurd waarin zij aangaven tevreden te zijn. Deze brieven zijn medio januari gestuurd, voordat de problemen begonnen, en niet pas in mei. Volgens Manfellotto ging het om een misverstand.

Reactie NMBS

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS laat in een reactie op de uitspraken van Manfellotto weten het niet te pikken dat AnsaldoBreda de schuld van mankementen aan de Fyra V250 bij de gebruikers legt. Volgens NMBS-woordvoerder Bart Crols gaat het bedrijf hiermee "een brug te ver".

Volgens Crols werden de Fyratreinstellen dagelijks en op een normale manier onderhouden. ''Die grote beschadigingen aan de onderkant, dat komt er niet door gebrek aan onderhoud. Dat zijn structurele problemen.''

Crols stelt verder dat er niets van waar is dat de NMBS en de NS niet goed zouden samenwerken. De Belgische en Nederlandse spoorwegmaatschappijen werken al langer goed samen, stelt hij.

''Tot nader order zijn wij geen treinbouwer'', aldus de NMBS-woordvoerder. ''De Italiaanse fabrikant was destijds bereid een trein te leveren volgens de gevraagde specificaties, je ziet nu het resultaat.''