Veolia Transport Nederland is ''zeer geïnteresseerd'' om opnieuw mee te dingen naar de concessie voor de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel, zegt topman Manu Lageirse van Veolia.

Maandag werd bekend dat de Nederlandse Spoorwegen niet meer door willen met de Fyra, omdat de trein te onbetrouwbaar zou zijn. België besloot dat vrijdag al.

De NS zelf wil de hogesnelheidslijn blijven exploiteren, maar intrekking van de concessie van de NS behoort volgens staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) ook tot de mogelijkheden.

''We hopen dat dat ook serieus gemeend is'', benadrukt Lageirse. ''We hebben tien jaar op de reservebank gezeten.'' Veolia verloor destijds de aanbesteding van de NS en eindigde als tweede.

Andere vervoersbedrijven

Andere vervoersbedrijven houden hun kaarten vooralsnog voor de borst. Arriva zegt geen reactie te willen geven. Voor Connexxion is een nieuwe aanbesteding volgens een woordvoerder ''vooralsnog niet opportuun''.

Thalys, een samenwerkingsverband van het Franse SNCF, Deutsche Bahn en NMBS, rijdt al op de hogesnelheidslijn en heeft geen plannen om de concessie van partner NS over te nemen.

Tijdelijke oplossing

De NS presenteert ondertussen komende vrijdag een tijdelijke oplossing voor de problemen rond de hogesnelheidslijn aan de staatssecretaris. Afhankelijk van haar reactie zal daarna de Tweede Kamer worden geïnformeerd. Een meerderheid wil een parlementaire enquête houden naar de problemen met de Fyra.

De NS denkt aan een combinatie van mogelijkheden. Het opvoeren van de frequentie van de intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel is één van de onderdelen.

Ook kijkt de NS naar uitbreiding van de diensten van Thalys tussen Brussel en Amsterdam van negen naar twaalf. Maar volgens een woordvoerder van Thalys is die opgevoerde frequentie pas in december mogelijk.

Verder zoeken de Spoorwegen naar extra treinstellen en locomotieven voor een uursdienst op het traject van de HSL.

Amsterdam-Brussel

De Fyra V250 had Amsterdam en Brussel met elkaar moeten verbinden. De trein ging begin december rijden, maar werd al snel uit de dienstregeling gehaald. De V250 kampte met veel technische problemen en verloor op een winterse dag zelfs een bodemplaat.

Volgens Thalys is het behoorlijk vol in de treinen tussen beide hoofdsteden. Vorig jaar groeide het aantal reizigers met 5,5 procent. Dit voorjaar neemt het aantal passagiers met meer dan 10 procent toe, aldus Thalys.