De NS houdt vast aan de vervoersconcessie op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel. Met de Fyra mogen voorlopig geen testritten meer worden gemaakt.

De Spoorwegen willen niet reageren op het voorbehoud dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer heeft gemaakt over de concessie.

''Wij hebben een afspraak tot 2024 en die geldt nog steeds'', zegt een NS-woordvoerder. Hij wil niet reageren op de mogelijkheid tot ontbinding die Mansveld heeft geopperd na de problemen met de Fyra.

De NS zegt binnenkort een plan te presenteren waarin een oplossing wordt geboden voor de hogesnelheidslijn.  ''De concessie is ons dierbaar'', aldus de NS-woordvoerder. Een termijn voor een dergelijke oplossing kan hij nog niet noemen.

Fyra

Maandag maakte de NS bekend niet meer door te willen met de Fyra, omdat de trein te onbetrouwbaar zou zijn. België besloot dat vrijdag al.

De NS zei dinsdag geen plannen meer te hebben voor testritten met de Fyra. Of AnsaldoBreda die wel heeft, is onbekend.

Intercity

Het opvoeren van de frequentie van de klassieke intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel behoort tot de mogelijkheden waaraan wordt gewerkt.

Ook kijkt de NS naar uitbreiding van het aantal diensten van de Thalys tussen Brussel en Amsterdam van negen naar twaalf. Daarvoor worden gesprekken gevoerd met de Belgische NMBS.

Op de Europese markt onderzoeken de Spoorwegen of extra treinstellen en locomotieven beschikbaar zijn om de frequentie tussen beide hoofdsteden op te voeren tot een uursdienst.

Geen testritten

Voorlopig zullen er ook geen testritten gemaakt worden met de Fyra, omdat de veiligheid voor gebruikers van het spoor en omwonenden anders in gevaar zou komen. 

Dat heeft de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) besloten in overleg met de NS en de fabrikant van de hogesnelheidstrein, AnsaldoBreda. Ook het bedrijf dat de treinen keurt was betrokken bij het besluit. 

Aanleiding voor het besluit is een brandbrief van reizigersorganisatie Maatschappij voor beter OV met het verzoek om een rijverbod voor de Fyra, omdat die ''ook bij testritten levensgevaarlijk kan zijn''.

Niet gepland

Er stonden geen testritten gepland en de ILT besloot dat die dan ook niet zouden gebeuren, liet de inspectie dinsdag weten.

Na donderdag bekijkt de ILT opnieuw of er nog testritten gedaan mogen worden met de Fyra.

Nieuwe exploitant

Samen met reizigersorganisaties ROVER eist de Maatschappij voor Beter OV bovendien dat zo spoedig mogelijk een nieuwe exploitant wordt gevonden voor de hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Brussel.

Zij vinden dat staatssecretaris Wilma Mansveld de concessie voor de HSL Zuid moet ontbinden en een nieuwe vervoerder moet zoeken. In een brief aan de Tweede Kamer zinspeelt Mansveld reeds op die mogelijkheid.

De Maatschappij voor Beter OV zegt in een brandbrief aan Mansveld geen vertrouwen meer te hebben in de NS als exploitant van de HSL Zuid. ROVER verlangt een snelle herinvoering van de uursdienst tussen Amsterdam-Brussel.

Verwijten

De vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER) zegt dat niet alleen de NS er binnen de combinatie HSA/NS HiSpeed 'een potje' van heeft gemaakt, maar dat ook de overheid veel te verwijten valt.

Volgens ROVER is het niet eenvoudig een andere exploitant te vinden. ''Voor de Beneluxtrein zijn te weinig locomotieven. Thalys heeft te weinig geschikt materieel'', aldus woordvoerder Chris Vonk.

ROVER oppert dat Arriva en partner Deutsche Bahn of het Franse vervoersbedrijf SNCF mogelijk snel met geschikt materiaal het gat van de Fyra kunnen opvullen. ''Het maakt ons niet uit wie er rijdt, als er maar gereden wordt'', aldus Vonk.

Heraanbesteding

De Maatschappij voor Beter OV pleit in de brandbrief aan Mansveld voor heraanbesteding van de HSL-concessie. Voorzitter Rikus Spithorst dreigt met een klacht wegens kartelvorming bij de Europese Commissie als dat niet gebeurt.