De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail bekijken of het haalbaar is om met camera's hitte op te sporen in de Schipholtunnel. 

Op die manier kan bij een rookmelding worden gecontroleerd of er ook echt sprake is van brand. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld woensdag aan de Tweede Kamer.

Het treinverkeer in de Schipholtunnel wordt met enige regelmaat stilgelegd, omdat er een rookmelding is gedaan.

Die rook wordt meestal veroorzaakt doordat een trein hard remt of doordat er stof opwaait door werkzaamheden, maar de brandweer controleert toch altijd of er geen sprake is van brand. Dat zorgt voor veel vertragingen, waar de NS, ProRail en Mansveld graag vanaf willen.

Onderzoek

Om dit probleem op te lossen, hebben NS en ProRail een onderzoek laten uitvoeren. Daaruit kwam onder meer naar voren dat het goed zou zijn om hittedetectiecamera's in de tunnel te plaatsen. Over 2 maanden moet duidelijk zijn of deze oplossing betrouwbaar genoeg is.

Ondertussen wordt geprobeerd om het aantal onterechte brand- of rookmeldingen terug te dringen.

Daarvoor zal het NS-personeel beter worden geïnformeerd over werkzaamheden, zodat ze weten of er stof kan opwaaien in de tunnel. Ook zullen reizigers op de hoogte worden gebracht als een rem van een trein is aangelopen.